Готовність Сумщини до другого етапу медичної реформи
У Сумській області автономізовано близько 95 % спеціалізованих медичних закладів.
З них у ЕСОЗ зареєстровано понад 93 %, підключено до МІС - 94 % медзакладів.
До контрактування з Національною службою здоров’я України готові близько 78 % медичних закладів, що надають спеціалізовану допомогу у Сумській області
Про це йшлося у Сумах 23 січня 2020 року під час наради з підготовки до укладення договору з НСЗУ в рамках впровадження програми медичних гарантій з 2020 року.
Найважливіші зміни, які чекають на лікарні і лікарів:
- З 1 квітня у нас офіційно вже не буде медичних установ. Усі заклади охорони здоров’я, які хочуть працювати з НСЗУ, завершують змінювати статус і всі стають комунальними некомерційними підприємствами [КНП]. Перетворення у комунальні некомерційні підприємства – це перша умова, яку поставила перед лікарнями НСЗУ. Аби підписати угоду з НСЗУ, КНП повинні також мати ліцензію на надання медичної допомоги, бути комп’ютиризованими і підключеними до медичної інформаційної системи. Укладати угоди з лікарнями НСЗУ розпочне вже на початку лютого 2020 року.
- Лікарні і відповідно лікарі вже не можуть розраховувати на субвенцію з держбюджету, яка в основному йшла на зарплати. Субвенції більше не буде. Натомість НСЗУ закуповуватиме у лікарень медичні послуги і за них платимеме гроші згідно з тарифами. Скільки лікарня заробить, стільки й отримає. Тобто зарплата лікарів тієї чи іншої лікарні залежатиме від того, скільки і яких медичних послуг вони нададуть пацієнтам.
- Бути посередньою лікарнею чи посереднім спеціалістом стане невигідно, бо фіксованої зарплати не буде, а пацієнт матиме право вибору – і на консультацію чи на планову операцію піде до того спеціаліста, якого обере, якого вважає найкращим. І НСЗУ заплатить гроші за надану медпослугу тій лікарні, яку обере пацієнт.
- Усі види медичної допомоги включили у 27 пакетів. Це хірургічні операції в стаціонарах, стаціонарна допомога нехірургічного профілю, медична допомога при пологах, гострому інфаркті міокарда, мозковому інсульті, лікування туберкульозу, психічних розладів, паліативна допомога, медична реабілітація тощо. Іншими словами, у пакети увійшли всі види медичної допомоги, які вкрай потрібні для поліпшення чи врятування життя людини. Кожна лікарня може обрати ті пакети, які медичні послуги вона зможе надати.
- Для кожної медичної послуги встановлений свій тариф. У програмі медичних гарантій виділено п’ять пріоритетних напрямів. Це ті стани і захворювання, смертність від яких найбільше впливає на тривалість і якість життя людей. До них увійшли: лікування гострого інфаркту міокарда, лікування гострого мозкового інсульту, допомога при пологах, неонатальна допомога, ендоскопічні і скринінгові обстеження, спрямовані на ранню діагностику онкологічних захворювань. Надання такої медичної допомоги НСЗУ оплачуватиме за підвищеними тарифами, й до лікарень, які їх надаватимуть , є підвищені вимоги.
На наступних слайдах можна подивится на прогнозоване моделювання ймовірної потреби у дофінансуванні з боку обласного та місцевих бюджетів 48 закладів охорони здоров'я у Сумській області на 2020 рік. Прогнозне моделювання здійснене Національною службою здоров'я України.
Нагадаємо, що 15 січня 2020 року Кабінет Міністрів України прийняв розпорядження "Про затвердження переліку опорних закладів охорони здоров’я у госпітальних округах на період до 2023 року".
ПЕРЕЛІК закладів з'явився на сайті Верховної Ради.
Однією з головних умов формування переліку стала доступність закладів для пацієнтів. Шлях до лікарні не повинен перевищувати 1 годину.
До переліку включено заклади охорони здоров’я, що відповідають вимогам або можуть бути підвищеними до багатопрофільних лікарень інтенсивного лікування першого або другого рівня, що забезпечуватимуть:
- безпечність медичної допомоги на основі доказової медицини
- своєчасність доступу до медичної допомоги
- економічну ефективність, яка полягає у забезпеченні максимально можливої якості медичної допомоги за умови раціонального та ощадливого використання ресурсів.
Планується, що ці заклади матимуть належне робоче навантаження та забезпечать належний рівень безпеки пацієнта.
Критики такого підходу зазначають, що метою реформи, насправді, є не наблизити якісну охорону здоров’я до пацієнта, а максимально завантажити ургентного лікаря протягом робочого часу. Звідси витікає повне ігнорування відсутності доріг, браку транспортних засобів, невиконання нормативів часу транспортування пацієнта ігнорування укомплектованості "швидких" кадрами та обладнанням і ще багато чого.
Історію з формуванням мережі госпітальних округів швидко забули.
МОЗ дав запит на області визначити 30% опорних лікарень. По всій країні все вирішували керівники Департаментів охорони здоров'я. У Сумах сіли і з 48 лікарень обрали сім.
За різними оцінками, приблизно 75% від суми, отриманих від НСЗУ за проліковані випадки – складатиме оплата праці. Це означає, що якщо у кілька разів збільшити навантаження на лікаря, тобто підвищити концентрацію непріоритетних напрямків "на одиницю площі" опорного лікувального закладу, то на думку МОЗ та НСЗУ це має створити базу для збільшення заробітної плати. І це дійсно так, якщо гроші надійдуть і їх не розкрадуть нові директора лікарень.
Проте зовсім не факт, що вдасться виконати головну задачу – досягнути "справедливості" і максимально заповнити робочий час хірурга потрібною для НСЗУ хірургічною активністю. Складний пацієнт за яким має прийти аж 4,5 тис грн. нікому не потрібний і КНП будуть робити все можливе, аби передати такі "заробітки" у приватний сектор, у якому будуть зніматися реальні гроші, з тих, звичайно, у кого вони є.
Чому?
Тому що НСЗУ гарантує, що в опорних лікарнях їх пролікують безкоштовно, а якщо хтось вимагатиме гроші, то ось є прямий телефон гарячої лінії - 1677.
Сьогодні ще зарано робити якісь однозначні висновки, потрібно пожити за новими правилами 2-3 місяці.
Але з точки зору логіки завершення реформи децентралізації, припускати технічне перекладання відповідальності за фінансове виживання та об’єми надання медичної допомоги на органи місцевого самоврядування, і що це паралельно збереже контроль Міністерства охорони здоров'я та НСЗУ над лікарнями та громадами - це стратегічно скоріше помилковий розрахунок.
Уряд розраховує на безвихідь та безвідмовність органів місцевого самоврядування у надані медичної допомоги через політичну відповідальність мерів перед людьми. Можливо, дехто припускає, що місцеві громади за невеликі гроші працюватимуть на політичну репутацію нинішніх реформаторів від охорони здоров'я в Уряді та Верховній раді, а вони будуть займатися дискредитацією ОТГ. Це ще більш помилкові сподівання.
Розмови про можливе розірвання договору з лікарнями з боку НСЗУ є крайньою опцією, яку ніхто ніколи не зробить. З політичних причин. Єдиним важелем впливу на лікарні залишаються правоохоронні органи. А це призведе до того, що найкращі фахівці з опорних КНП будуть переходити в приватний сектор.
Тому те, що загальна мережа закладів охорони здоров'я у Сумській області за 2020 рік кардинально зміниться - це факт.
Виживуть ті громади і їх лікарні, які розуміють важливість перетворень і все робили, аби максимально до цієї дати підготуватися.
Всім іншим буде дуже важко. Ми замість районних закладів, які виконували функцію "багатопрофільних" лікарень, отримаємо по факту сімейні амбулаторії, які можуть надати допомогу виключно при ургенції "простих випадків".
Останні з Олександр Хоруженко
- Завершити децентралізацію. ч. 3: У 2020 році місто Суми значно розширить свою територію
- Завершити децентралізацію. ч 2. Нові громади базового рівня
- Завершити децентралізацію. ч 1. Нові адміністративні округи
- Вже всі про Z)) написали, але я не про нього. Про нас більше
- Вбивство голодом - це була військова операція проти нас