Від старих оман до нових ілюзій (за мотивами візиту Зеленського у Суми)

Від старих оман до нових ілюзій (за мотивами візиту Зеленського у Суми)

Суми часто називають містом, в якому нічого не відбувається. Інколи це навіть на краще, бо дає змогу спробувати спокійно обдумати такі події, як візит 8 вересня Президента України Володимира Зеленського.

У 2019 р. також планувався його приїзд, але не судилось.

За рік це нарешті сталось.

Додаткову інтригу викликало питання: а що ж такого у нас відбудеться чи відбулось, що потребує присутності першої особи держави?

Здавалося б, можна відвідати «Технологію» і «Керамейю», зустрітись з бізнесом, головами об’єднаних територіальних громад, студентами, перерізати стрічку на «чорній дирі» місцевого бюджету під назвою «Романтика». Потім ввалити круту пресуху.

Можна піти засвітлинитись ще до крутезного МАФа на Іллінській, того що «мужик-на-унітазі-з-чорті-чим-у-руці». Ярославом Мудрим (прости, Господи) називати його язик не повертається. Тобто, додати трохи хайпу: все що треба для посту в Instagram.

Звісно, трохи натягнуто, в стилі «папєреднікав», але якось звично – сценарії давно апробовані.

Одним словом, – майже пристойно. Якщо до цього ще додати сподівання на відкриття «сироватського» відрізку траси Н-12 (типу «Велике добудівництво» в дії), то дехто взагалі міг бути практично в екстазі.

Проте, що ми отримали?

Дійство перше – надання статусу «національного» Сумському обласному академічному театру драми та музичної комедії ім. Михайла Щепкіна. Цю подію ще раніше заспойлерів Михайло Ананченко: https://www.facebook.com/permalink.php?story_fbid=2878373152310013&id=100004120689842.

unnamed 3

Тобто втримати інтригу особливо не вдалося. Тут більше цікавить: наскільки театр реально відповідає цьому статусу і чи отримає пряме фінансування з державного бюджету?

Дійство друге – презентація стратегії розвитку Сумської області на 2021-2027 рр.

0d85beb41b4ecc8f

Тут можна було заховати якусь цікавинку: типу держава вирішила підтримати розвиток прикордонних територій і хоче допомогти їм з проєктами, наприклад, в сфері безпеки, які матимуть національну вагу.

Транскордонне співробітництво, включно з «контрабасом», є суттєвим фактором для розвитку регіону і формування місцевих еліт. Проте, маючи сусіда у вигляді РФ, для нас ця особливість стала якорем, який міцно допомагає тримати контакт з дном.

На жаль, Президент обмежився загальною вступною промовою, а представляла документ Тетяна Рябуха.

Дійство третє – представлення команд «Слуги народу» на місцевих виборах. Подібне – це просто «мєрзость», оскільки є намаганням паразитувати на такому-сякому рейтингу Президента, маючи майже ніякий власний.

Останнє цензурно коментувати практично неможливо, тому не витрачатиму на це сил і уваги Читача.

Оце і вся програма візиту Президента України на Сумщину. Одразу виникає закономірне питання: що з цього всього не можна було зробити разом з профільним міністром чи навіть його заступником?

Більше того, міністр розвитку громад і територій Олексій Чернишов якраз відвідав нашу область 21 серпня: https://www.minregion.gov.ua/press/photo/robochyj-vizyt-oleksiya-chernyshova-do-sumskoyi-oblasti/.

Здавалося б, прекрасна нагода для представлення стратегії розвитку області. Міністру тоді показали Краснопільську ЗОШ, яка є «довгобудом» попередників.

Тоді виходить, що наш план розвитку настільки потужний, що його озвучити повинен хтось не менший за Президента.

Отже, що ж ми почули на презентації такого важливого для області документу?

Президент цілком слушно сказав, що стратегія – це розуміння унікальності та конкурентної переваги регіону. Далі він спробував їх означити і сформулювати рецепт успіху.

Сама промова структурована непогано, і копірайтерам однозначно – лайк. А що ж по змісту? Спробуємо далі розібрати окремі моменти.

Серед потужних рис області він назвав «індустріально-промислові парки». Це типу брежнєвського «економіка повинна бути економною». Термінологічно «індустріальний» і «промисловий» парки – це синоніми. Якщо вживається один варіант, то інший зазначається в дужках, щоб не вийшло «масло масляне».

Ключом для розкриття потенціалу області Президент назвав «якісні місцеві дороги». Місцеві!!! Тобто, це ті, що перебувають у віданні об’єднаних територіальних громад. Знаючи їхній стан, тут навіть не випадає сперечатись чи це справді «ключ» – аби зробили!

Громади могли б створити внутрішні транспортні маршрути, безпечно підвозити дітей до опорних навчальних закладів, значно полегшити рух молоковозам, доправляти фермерську продукцію, возити туристів в садиби зеленого туризму…

Загалом, люди стануть більш мобільними, території – доступними, а регіон – згуртованим. Дороги місцевого значення – надзвичайно потрібна людям річ і невимовний біль сільської місцевості протягом багатьох років.

Тобто, висловлена Президентом думка цілком слушна, очікувана і вистраждана. Що ж маємо в реальності?

Інфраструктурну субвенцію для об’єднаних територіальних громад, яку вони переважно і витрачали на ремонт доріг місцевого значення, кабмін забрав в фонд боротьби з коронавірусом. Звідти гроші потім дали на дороги, але вже державного значення.

Вони, безперечно, також є важливими транспортними артеріями, по яким відбувається значно більший рух людей і товарів.

Проте, прекрасно розуміємо, що за гарною риторикою стоїть бажання провести ці кошти через свої дорожні фірми, тобто просто посхематозити. І наша область тут аж ніяк не виключення.

Викачування коштів з місцевого самоврядування під приводом боротьби з пандемією виглядає ще більш цинічно на тлі збереження так званої «депутатської субвенції», яку давно вже називають «депутатською гречкою».

На цю тему можна і потрібно зробити окремий матеріал. Якщо коротко – це кошти, які через непрозорі механізми щороку виймаються з розвитку та віддаються в різних пропорціях народним депутатам на округи. Це кошти платників податків. Нас з вами.

Використовуються вони для задобрення виборців і посилення своїх позицій на наступних виборах. Відповідно це порушує рівність можливостей кандидатів і призводить до таких «безваріантних» округів. Яскравий приклад – 159 виборчий округ Андрія Деркача, який є народним депутатом без перерви з 1998 р.!

На що ж витрачають ці кошти народні обранці? Як правило, це дрібні речі: ноутбуки, холодильники, мікрохвильовки, парти, огорожі, лампочки, тобто ті речі, які можна «розмазати» на значну кількість людей і відповідно щоразу на цьому піаритись самому.

Інколи депутат робить більш значні кроки, наприклад – заміна вікон. Але кошти проходять не через тендер, а через двосторонні угоди, щоб підряд отримала «правильна» фірма. Така схема працює і щодо тих же доріг.

Дорожній фонд, який дозволив перейти від «квадратно-гніздового» латання ям до капітальних ремонтів доріг місцевого значення, оформився знов-таки за попередників, і сьогодні народні депутати не мають до його роботи ніякого відношення.

З літа ми стали свідками депутатських каруселей по області з «інспекціями» доріг, садочків, шкіл. Основне заняття народного депутата – законотворча діяльність, а не гастролі «а-ля інструктор райкома партії» по об’єктах, до розбудови і функціонування яких не маєш ніякого відношення.

Тому, коли чуєш про те, що народний депутат «залучив кошти», – це просто маніпуляція.

Отже, слушні слова Президента про місцеві дороги на ділі виглядають не зовсім пристойно. Як і дії кабміна, який замість того, щоб допомогти громадам, навпаки – намагається перекласти на них значний тягар подолання пандемії.

Власне, отакий ключ, який на ділі поки не відкриває ніяких дверей, покликаний зробити «Сумщину лідером північної України». Тобто, ми підемо в світле майбутнє на чолі Чернігівської, Київської і Житомирської областей. Можуть ще Волинь і Рівненщина доєднатись, але там бурштин, ліси, криївки… Мабуть, не схочуть. Отакий план мінімум.

План максимум покликаний «зробити свій регіон та Україну абсолютним чемпіоном світу». Абсолютний чемпіон – це переможець у кількох окремих дисциплінах одного виду спорту, у змаганнях незалежно від вагової категорії спортсменів або за версіями усіх основних організацій. Що тут сказати? Мета гарна і амбітна, трохи схожа на, як то кажуть: хай наше теля вовка з’їсть. Але спробувати можна.

І який ключ відкриває такі омріяні двері? Виявляється, що це – реконструкція аеропорту. При чому, як майбутній абсолютний чемпіон, він має бути вже на низькому старті: «З нас – фінансування, з вас – проєкт і найкоротші терміни». Воу, воу, палєхчі! А, може, спочатку подивитись фінансовий звіт, бізнес-план, техніко-економічне обґрунтування з кількома сценаріями, подумати, як зробити, щоб аеропорт мав постійно діючий характер, а не сезонний?

В наших реаліях нескладно уявити сценарій подій. Спочатку виділяємо, скажімо, 200 тис. грн. на проведення конкурсу щодо назви аеропорту: залучаємо фірму, проводимо опитування, роботу фокус-груп, влаштовуємо низку обговорень, імені кого об’єкт має бути (Мазепа, Харитоненко, Бандера і т.п.). Паралельно виділяємо кошти ще, обносимо територію аеропорту новим парканом. Прес-конференція за прес-конференцією. Робота кипить!

Далі постають певні складнощі. В боях щодо назви аеропорту компромісу не видно, тому приймаємо соломонове рішення назвати його… барабанна дріб… фанфари…ТАДАМ – «Суми»! Всім дякуємо – значну ділянку роботи зроблено.

Далі з’ясовуємо, що паркан поставили неправильно, і він робить злітно-посадкову смугу небезпечно короткою для літаків. Треба посунути. Але земля за парканом вже у приватній власності. Ціна викупу – захмарна, але що робити: безпека понад усе. Грошей непередбачувано поменшало. Так-сяк закінчуємо відновлення об’єкту. Прес-конференція за прес-конференцією. Робота кипить!

Аеропорт запрацював. Стрічку перерізали. Свято відгуляли. Кілька рейсів здійснили в Єгипет і Туреччину, ще кілька внутрішніх, і тут авіакомпанії відмовляються від співпраці, бо злітно-посадкова смуга все ще не відповідає критеріям прийому великих повітряних суден. Аеропорт зачиняється.

Але вихід є завжди – знов візит Президента, тепер від світового лідерства Сумщину відділяє зовсім трохи, і, закономірно, очікується нове виділення коштів з Державного бюджету.

Поки чекаємо нового траншу, закладаємо в обласний бюджет суму на утримання нашого стратегічного об’єкту. Потім історія робить новий виток, або починаються вибори… Ванга його знає, що там далі.

Подібний сценарій виглядає тим більш вірогідним, що замість представлення передпроєктної документації нам озвучують суму в 2.2 млрд. грн. Президент же сказав: «найкоротші терміни».

Після такого мотивуючого вступу Президент запросив Тетяну Рябуху представити алгоритм досягнення окреслених перспектив – стратегію розвитку Сумщини на 2021-2027 рр.

Скажу одразу, що подібне виглядало зовсім недоречно з кількох причин. Насамперед, тому, що це документ регіонального рівня, і представляти його мали б голова обласної ради і голова обласної державної адміністрації.

За сам процес розробки стратегії розвитку відповідав Департамент економічного розвитку і торгівлі Сумської ОДА.

Тому в даному випадку Тетяна Рябуха представляла не свою роботу і не зі сфери своєї компетенції.

Натомість прекрасно відомо, що Тетяна Рябуха є кандидаткою на посаду голови Сумської міської об’єднаної територіальної громади. Якщо вже була така необхідність почати розкрутку себе на цьому заході, то тоді логічно було б презентувати свій варіант плану розвитку Сумської ОТГ на 2021-2027 рр.

Але тут риторичне питання: чи є наразі такий план у Тетяни Рябухи?

Якщо вже так хотілося, щоб стратегію представляв народний депутат, то тут теж є варіанти. З наявних чотирьох депутатів-мажоритарників від «Слуги народу» в Сумській області Ігор Васильєв та Микола Задорожній (на моє суб’єктивне переконання, більш толкові і публічні, ніж наша героїня) є вихідцями з інших регіонів, і представляти план розвитку Сумської області не зовсім «в масть». Натомість цю роль міг виконати Максим Гузенко – місцевий, пов’язаний з аграрним бізнесом. Навіть можна було поділити: Гузенко презентує економічний блок і сільський розвиток, а Рябуха – гуманітарний (освіта, медицина, культура, спорт). Тоді це ще могло виглядати в межах якоїсь доречності. А так вийшло зовсім не комільфо.

Що ж ми почули у виступі Тетяни Рябухи?

Особисто мені не дуже сподобалось, що такий важливий для області документ, як план розвитку на 7 років, зачитувався з папірця. Подібного рівня заходи якраз і покликані стати самопрезентацією людини, яка декларує свою участь в виборах на мера обласного центру. Показати обізнаність і розуміння як наявних проблем, так і відповідних пріоритетів розвитку. Мимоволі згадався наказ Петра І боярам і сенаторам «говорити тільки усно, а не по написаному, щоби дурість кожного було видно».

Ми живемо в цифрову епоху, коли інформація, а надто – статистичні дані, відкриті, і при необхідності їх можна легко знайти. Тому цікаво було дізнатись, що «загальна площа сільськогосподарських угідь Сумської області – 1,7 млн. га, з яких 1,2 млн. га – рілля». Особливо цінно про ріллю.

Далі спіч оживився заявою, що в області «130 тис. особистих селянських підприємств». Взагалі-то має бути «особистих селянських господарств», а вони зовсім не тотожні підприємствам. Закон України «Про особисте селянське господарство» чітко вказує, що «діяльність, пов’язана з веденням особистого селянського господарства, не відноситься до підприємницької діяльності» (ст.1). Та й взагалі, якби в області з населенням менше мільйона людей було 130 тисяч сільських підприємств, тоді б говорили не про аеропорт, а космодром.

Потрібно розуміти, що в XVIII-ХІХ ст. в Україні надзвичайно бурхливо розвивалось підприємництво на селі: гуральні (винокурні), млини, шинки, маслобійні, крупорушки, ковальство, гончарство, бортництво, лозоплетіння… Все навіть важко перерахувати.

Радянська влада оголосила цих людей «куркулями», а селян загалом – непевними «попутчіками» для пролетаріата. Вони гинули в таборах в Сибіру, від штучних Голодоморів, на фронтах ІІ світової.

Тих, хто мало пам’ятав чи взагалі не знав того попереднього періоду розвитку села, зігнали в колгоспи.

Радянська влада вбила не тільки людей, але і психологію власника загалом. Тому тепер людей практично неможливо об’єднати навіть в кооператив.

Говорячи про неймовірну потужність аграрного сектору Сумщини, мається на увазі відкриття ринку землі в недалекому майбутньому. Тоді в Україні створяться латифундії, як в Бразилії. Цікавості заради можна подивитись на Google Maps, як із супутника виглядає Україна і як – Бразилія. З розвитком технічного прогресу для наших агрохолдінгів відпала потреба в людях, натомість залишилась – у землі. Тому для великих агрофірм чим менше людей і більше землі – тим краще.

Знов риторично спитаю, чи свідомі цього наші «стратегі»? На такому тлі говорити про «130 тис. особистих селянських підприємств» виглядає не тільки бздурою, але і певним знущанням.

Далі був пасаж про субетнос горюнів (мешкають у нас на півночі області, головним чином, на території Путивльської та Новослобідської ОТГ). Ми почули, що «горюни – автохтонне, давньослов’янське населення».

Взагалі то, відомості про них відносяться, в кращому випадку, до кінця ХVI ст. Автохтонами вони вважаються не тому, що споконвіку тут мешкають, а відтак є «давніми слов’янами», а тому що вони сформувались на цій території. Термін має подвійне значення. Горюнська мова переважно має білоруські і російські (навіть північноросійські) елементи.

Натомість в побуті переважають українські риси. Подібне нашарування вже повинне було навести на думку, що це свідчить про значні міграційні процеси, і аж ніяк не притаманне давнім мешканцям.

В частині туристичних принад Сумщини вже веселіше було почути про «легенд-арт Могриця». Цього року відбувся вже XXIII ЛЕНД-АРТ в Могриці. За стільки років цілком можна було не тільки запам’ятати, але і відвідати, допомогти… Якби була справжня зацікавленість.

З виступу не видно розуміння того, що наявність певної кількості пам’яток та мальовничих краєвидів само по собі не є підставою для розвитку туризму. Пам’ятки зникають (що в області, до речі, і відбувається), а мальовничі краєвиди існували і будуть існувати і без людей. При чому навіть краще, якщо без людей.

Турист – це той, хто залишається ночувати. Туризм – це інфраструктура: готелі, ресторації, сувенірна продукція, цікаві атракції, сервіс, впізнаваність. Туризм – це, в першу чергу, бізнес.

Одна річ згадати про Бурлюка, Кричевських чи Онацького, інша справа – бути в курсі, що для позиціонування через ці постаті практично нічого не зроблено.

Для розробки стратегії справді потрібні статистичні дані, то ж чи цікавились інформацією: скільки туристів внутрішніх і закордонних відвідали місто Суми і область загалом протягом минулого року? І чи є підстави для оптимістичних тверджень щодо розбудови туризму?

Насправді певний потенціал Сумщина в сфері туризму має, але представляти його потрібно точно не в такому вигляді.

Загалом, подібний термінологічний хаос у виступаючої нагадує сумнозвісних «професіоналів і крєпкіх господарників» з їхніми «кровосісамі», «потнякамі податків», «Анной Ахметовой», «йолкой» і т.п. перлами.

Висновків тут декілька:

  • виступаюча не розуміється на темі, про яку говорить
  • перенасиченість цифрами покликана створити ілюзію компетентності
  • до виступів потрібно готуватись, інакше навіщо тоді народному депутату мати штатних і позаштатних радників?

Нарешті дійшли до пріоритетів розвитку області: економіка, інфраструктура, висока якість життя. Кожен з них конкретизувався в окремих цілях. Особливо цікаво було побачити топ-5 проєктів, що мають стати тим локомотивом, який «ту-ту» Сумську область в світле майбутнє.

Зокрема, це завод із виробництва сухого молока А2 (90 млн. грн.), аеропорт (2,2 млрд. грн.), міжнародний центр з біатлону (260 млн. грн.), медичне містечко на базі Сумської обласної клінічної лікарні (1,1 млрд. грн.) та мережа культурних послуг (150 млн. грн.).

На виконання всієї стратегії потрібно 15 млрд. грн. При чому нікого зовсім не засмутило, що план реалізації стратегій формується на 2021-2023 рр., коли можна більш-менш точно порахувати фінансові надходження.

Наступний план реалізації створюється відповідно на 2024-2027 рр. з урахуванням темпів і проблем першого періоду. Проте над цим, очевидно, вирішили не заморочуватись і одразу анонсували казкові 15 млрд. грн. Щоб ця цифра була більш-менш зрозуміла, то варто було б показати план реалізації. Але нам світанули лише 5 проєктів, а далі все під «чесне-благородне» слово.

Більше того, якщо подивитись на географію продемонстрованих 5 проєктів, то практично всі вони сконцентровані навколо обласного центру. Пардон, але презентація стосувалась стратегії розвитку всієї області. Що планується для Конотопа, Чупахівки, Зноб-Новгорода, Ромнів та ін.? Зрештою, якою повинна стати Сумщина після реалізації цієї програми?

В результаті маємо кілька висновків:

  • нам не показали повний документ стратегії розвитку області на 2021-2027 рр., а надто план реалізації з конкретними розрахунками по всім проєктам
  • нам представили презентацію стратегії освоєння 15 млрд. грн., хоча поки фантазії вистачило ледь на 30% цієї суми
  • показане традиційно вкладається у формулу «за все добре проти всього поганого», розмазано по всіх напрямках і по суті не є стратегією розвитку

Нарешті ще одне важливе запитання: що ж все-таки презентував у Сумах Президент України?

В 2020 р. закінчується Державна стратегія розвитку, а відтак і підпорядковані їй обласні. Наступний період планування розвитку країни та регіонів охоплює 7 років і відповідно має бути на 2021-2027 рр. Ще в листопаді 2018 р. всі обласні державні адміністрації були поінформовані, що протягом 2019 р. вони повинні розробити ці документи і винести їх на затвердження обласних рад.

На сайті Сумської ОДА теж є цей графік: http://gue.sm.gov.ua/index.php/uk/strategiya-regionalnogo-rozvitku-sumskoji-oblasti-na-period-z-2021-do-2027

Далі хронологія подій виглядала наступним чином:

  • 9 січня 2019 р. вийшло відповідне доручення тодішнього Прем’єр-міністра України Володимира Гройсмана (№ 49960/1/1-18). Детальніше про це можна прочитати за посиланням: http://thesumy.com/projects/339-smartspetsializatsiia-dlia-stratehii-rehionalnoho-rozvytku-v-ukraini.html
  • 22 лютого 2019 р. 26 сесія Сумської обласної ради прийняла рішення щодо початку процесу розробки стратегії розвитку області на 2021-2027 рр.
  • 6 березня 2019 р. з’явилось розпорядження голови Сумської обласної державної адміністрації про створення Робочої групи для роботи над документом. Потім склад учасників групи змінювався розпорядженнями голови ОДА від 16 вересня і 8 жовтня 2019 р.

Ключовою особливістю згаданої Робочої групи мало бути поєднання в ній представників влади, бізнесу, науки та громадськості. Напрацьований документ мав також пройти широке громадське обговорення, лише потім прийматись на сесії обласної ради. З моменту його прийняття обласною радою він ставав офіційним планом розвитку регіону на наступні 7 років, і відповідно до визначених напрямків мали залучатись державні і грантові кошти.

Тобто, започатковує процес обласна рада, створення документу координується обласною державною адміністрацією, і затверджується стратегія обласною радою.

Не дивлячись на те, що офіційні розпорядження з’явились вчасно, розпочати процес створення стратегії розвитку Сумської області виявилось не так просто.

В першу чергу, тут втрутився казус, пов'язаний зі спічрайтерами Петра Порошенка. Так, вони сплутали Перспективний план формування територій громад та план реалізації Державної стратегії розвитку. В результаті з’явився нікому незрозумілий «План перспективного розвитку» відповідної області на 2019-2021 рр. Але визнати помилку виявилось не «царською справою», а обласні державні адміністрації по чиновницькі запопадливо заходились виконувати дурну роботу. Більше того, 2019 р. був роком президентських виборів, тому ці плани треба було презентувати протягом лютого-березня в якості агітації за діючого Президента.

Для представлення цих документів спеціально створили т.зв. «Ради регіонального розвитку», засідання яких відбувались за участі представників Кабміну. В Сумську область, до речі, з Києва на це дійство так ніхто і не приїхав. Довелось тусуватись самим, виголошувати помпезні промови і вдавати, що чиновницька дурість є державницькою роботою.

Більше того, так розійшлись, що почали проводити Ради регіонального розвитку в районах області і навіть наполегливо рекомендувати об’єднаним територіальним громадам створювати у себе Ради регіонального розвитку. Регіонального!!! Регіон – це обласний рівень. В даному випадку мали б бути ради районного та місцевого розвитку. Головне питання: на фіга вони потрібні? Але дякуємо, що хоч не галактичного розвитку. Отак чиновницький маразм і показушність витісняє логіку і здоровий глузд.

Далі були програні Петром Порошенком вибори, Сумська ОДА залишилась з тимчасово виконуючою обов’язки голови Іриною Купрейчик і одним заступником – Іваном Боршошем.

До питання розробки стратегії області повернулись в травні 2019 р. З членами Робочої групи спілкування відбувалось дуже несміливо, по електронній пошті (щоб не відволікати ділових людей) та й то не з усіма. Що характерно, значна кількість людей, які розпорядженням голови ОДА були включені в Робочу групу, навіть не знали про цей факт і що відбувається якась робота взагалі. В принципі це так і залишилось. В грудні 2019 р. на сесію обласної ради ніякого документу винесено не було.

В 2020 р. так-сяк силами декількох працівників Департаменту економічного розвитку і торгівлі проєкт стратегії розвитку Сумської області на 2021-2027 рр. було зроблено. Ознайомитись з ним і супутніми документами можна тут: http://media.sm.gov.ua/images/docs/strateg2027.pdf. Таким чином, Сумщина однією з останніх в Україні змогла розродитись планом розвитку.

Наголошу, що Робоча група з розробки стратегії області жодного разу не збиралась і фактично не працювала над документом. Це є грубим порушенням методики процесу створення документа. В ньому так і не були використані аналіз діяльності за КВЕДами, метод підприємницького відкриття, смарт спеціалізація є притягнутою за вуха. Тому вважати його таким, що відповідає чинній нормативній базі, немає підстав.

Відповідно заява нинішнього голови Сумської ОДА, що «проєкт стратегії створювався разом з представниками середнього та малого бізнесу, громадськими організаціями, керівництвом інфраструктурних об'єктів, наукових установ» (http://sm.gov.ua/uk/arkhiv1/22257-sumshchyna-maye-dostatno-perevah-shchob-buty-liderom-pivnichnoyi-ukrayiny-prezydent-na-predstavlenni-stratehiyi-rozvytku-oblasti.html) не відповідає реаліям.

Станом на травень 2020 р. 19 областей мали затверджені регіональні стратегії розвитку. Сумщини, само собою, серед них не було. Отже, за червень-серпень (три літні місяці, коли відпустки і інші справи) мала відбутись якась інтенсивна робота, а також корекція проєкту обласної стратегії відповідно до Державної, яку Уряд затвердив 5 серпня 2020 р.: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-zatverdzhennya-derzhavnoyi-strategiyi-regionalnogo-rozvitku-na-20212027-t50820

Більше того, 4 червня 2020 р. був навіть відповідний лист Міністра Кабінету міністрів України Олега Немчінова до Прем’єр-міністра Дениса Шмигаля, щоб області призупинили розробку та подання на розгляд обласним радам проєктів регіональних стратегій до моменту затвердження Державної стратегії. З моменту її затвердження у регіонів є не більше 6 місяців, щоб завершити роботу над своїми стратегіями і подати їх на розгляд обласним радам.

Але нашій обласній державній адміністрації взагалі залишився один місяць, щоб підготувати презентацію такого, безсумнівно, важливого документа Президентом України. Якщо, звісно, до цього готувались заздалегідь, а не вирішили за день-два, коли стало відомо про його приїзд.

Оскільки цей процес має відбуватись публічно і висвітлюватись мас-медіа, то можна сказати, що нічого такого не відбулось.

Тому на сьогоднішній день ми маємо створений з численними порушеннями проєкт стратегії розвитку Сумської області на 2021-2027 рр. та зроблену на його основі, з певними правками, презентацію, і все. Тобто, жодного офіційного документа, який міг би презентувати Президент, профільний міністр чи хтось з очільників області. Тому формально Президент показав ніщо.

Отже, фінальні висновки:

  • Президент просто показав картинки замість стратегії розвитку Сумської області на 2021-2027 рр.
  • схоже, що створювати справжню стратегію розвитку регіону взагалі ніякого бажання нема. Натомість є тенденція прикритись кольоровими слайдами і під різними гаслами спрямовувати державні кошти в ручному режимі через «правильні» підрядні фірми
  • в ході візиту не відбулось нічого такого, для чого потрібна присутність Президента України. Натомість отримали VIP-агітатора на місцевих виборах
  • подібне постановочне дійство з демонстрацією картинок показало неповагу керівництва обласної державної адміністрації до інституту президенства і особи, яка зараз є чинним гарантом Конституції. Відповідно бачимо, що губернатор відчуває себе залежним не від Президента, а від особи, від якої залежало його призначення на цю посаду
  • також ми бачимо неповагу до мешканців області і місцевого самоврядування: стратегію розвитку регіону мали скласти з проєктів від ОТГ, а не своїх хотєлок, а також представляти максимально широкому зібранню, а не околопартійному зібранню «Слуги народу»
  • подібні дії демонструють невисоку думку політиків про обізнаність виборців і їхній рівень інтелекту

Коротше кажучи, вийшло щось на зразок «фініта (б)ля комедія» регіонального масштабу за участі першої особи нашої держави.

вгору

Події

Художній музей, садибу Харитоненків та гетьманське поховання відновлять в Сумській області

22 вересня, 2020 | Hits:108

Ці об'єкти сатнуть першими в черзі на реконструкцію в рамках...

Де побуває Шмигаль у Сумах?

22 вересня, 2020 | Hits:144

Сьогодні із робочою поїздкою в Сумах перебуває Прем'єр-мініс...

Прем'єр-міністр їде на Сумщину

21 вересня, 2020 | Hits:185

22 вересня Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль перебуватим...

Юрій Чмирь очолив список сумського осередку ОПЗЖ на місцеві вибори

18 вересня, 2020 | Hits:226

Юрій Чмирь ітиме першим номером в обласному списку ОПЗЖ. Т...

Травми голови отримали сумські школярі на уроці. Хто відповість за це?

17 вересня, 2020 | Hits:172

У Сумах прямо поверед уроку фізкультури частина віконної рам...

Застрелився директор хлібзаводу на Конотопщині

17 вересня, 2020 | Hits:2618

Про це стало відомо від конотопського громадського діяча Ген...

Проблеми

Нові колеса для Максима: вражаюча історія сумчанина з ДЦП

14 серпня, 2020 | Hits:927

Історія сумчанина з ДЦП Максима Лапіна, в якого поцупили інв...

Чому не всі дитячі табори на Сумщині зачинені на карантин?

06 серпня, 2020 | Hits:946

На період дії карантину Уряд заборонив діяльність дитячих оз...

Сумчани самотужки облаштовують доступний пляж

27 липня, 2020 | Hits:722

Усе заради того, аби люди, які пересуваються на візках, теж ...

Коли перестане смердіти спиртзавод у Конотопі?

17 липня, 2020 | Hits:952

Нестерпний сморід не дає спокою жителям Конотопа. Люди жал...

Сумчанка зламала хребет у маршрутці

15 липня, 2020 | Hits:1419

Рідні постраждалої шукають свідків трагедії.   ...

На чому їздять та скільки заробляють чиновники Сумської ОДА. ч.1.

14 липня, 2020 | Hits:1148

Спецкор вирішив познайомити своїх читачів із керівництвом об...

Реформи

Скільки грошей вкладе держава в будівництво медичного містечка у Сумах?

22 вересня, 2020 | Hits:112

Сумська область стане пілотною в реалізації проєкту медичног...

Хто увійшов у 5-ку найуспішніших громад Сумщини?

26 серпня, 2020 | Hits:1379

За підсумками І півріччя 2020 року експерти Програми «U-LEAD...

#Загублена_Медицина

22 травня, 2020 | Hits:3089

За подіями останнього тижня, інформаційною агресією московіт...

Куди та на які проєкти ОТГ Сумщини витратили кошти у 2019 році?

05 березня, 2020 | Hits:2883

Про це інформує Сумський регіональний офіс Програми «U-LEAD ...

Районам та громадам Сумщини запропонували скинутися на дороги

18 лютого, 2020 | Hits:3522

Гроші потрібні для кошторисної документації, пояснюють в пре...

Сумчани мітингували під стінами Верховної Ради в Києві

06 лютого, 2020 | Hits:3299

Усього зібралося близько 200 аграріїв та фермерів зі всіх ра...

Громади

Дві громади із Сумщини братимуть участь у пілотному проєкті Державного агрореєстру

21 вересня, 2020 | Hits:159

Активна фаза пілотного впровадження Державного аграрного реє...

Фестиваль конопель відбувається під Сумами

15 серпня, 2020 | Hits:667

Hemp фест проходить у селищі Сад Сумського району. Це вже тр...

У кого з голів громад Білопільського району найбільша зарплата?

11 серпня, 2020 | Hits:3085

Спецкор продовжує вивчати декларації почадовців та чиновникі...

Хто найбагатший очільник громади в Сумському районі?

10 серпня, 2020 | Hits:2531

Скільки отримують зарплати голови ОТГ в Сумському районі? Чи...

Майбутній музей в Зарічному отримав поповнення

08 серпня, 2020 | Hits:640

Меценати та колекціонери передали Музейно-виставковому центр...

Чи потрапили громади Сумщини до 200 найкращих в Україні?

04 серпня, 2020 | Hits:1151

Рейтинг зроблений за результатами інформації, наданої Фондом...

Новини

Ми у соцмережах

Про нас

СпецКором може стати кожен. Повідомляйте про події та проблеми, знімайте відео і створюйте новини разом із нами! Долучайтеся до команди професіоналів!

Контакти