Як реформувати освіту знизу

Як реформувати освіту знизу

Реформування освіти є одним із ключових завдань, але новий Закон "Про освіту" не стане повноцінною реформою без широкої участі освітян "знизу" та незалежного фінансування.

Днями мали досить цікаве зібрання небайдужих освітян у Кам'янець-Подільському національному університеті імені Івана Огієнка. Ініціативу Ради з питань освіти і науки підтримала педагогічна громадськість, депутати місцевих рад, батьки, представники студентства з Хмельницької, Рівненської, Вінницької, Полтавської, Львівської, Чернівецької, Кіровоградської, Чернігівської, Сумської областей.

Нами було проаналізовано всі переваги та недоліки нового Закону «Про освіту». У цьому процесі ми дійшли таких висновків:

Практика переходу до трирівневої школи, яка передбачена даним законопроектом, вже мала місце в ході реформування української освітньої системи. І попри позитивний чинник варіативності освіти на останньому, третьому рівні, втіленню цієї позитивної практики заважали брак фінансування та перевантаженість обсягу змісту предметів. Без врахування цих чинників, як це є наразі, проведення повноцінної реформи є неможливим.

Сумнівним видається новизна визначених 10 компетентностей для школярів (вільне володіння державною мовою; здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами; математична компетентність; компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій; інноваційність; екологічна компетентність; інформаційно-комунікаційна компетентність; навчання впродовж життя; громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей; культурна компетентність; підприємливість та фінансова грамотність; інші компетентності, передбачені стандартом освіти). Насправді «новітні компетентності» - то лише здавна відома і практикована вітчизняною школою триєдність знань, умінь, навичок учнів. А включення до компетентностей підприємливості та інноваційності, які є надзвичайно специфічними схильностями, що притаманні дуже невеликому відсотку особистостей, взагалі видаються сумнівними. 

110716 returntolearn thumb large

Існує велика ймовірність того, що введена Державна підсумкова атестація для базової середньої освіти та моніторинг знань молодшої школи, замість очікуваного оздоровлення психологічного клімату цієї ланки освіти та підвищення самооцінки учнів знову перетвориться на формалізм, знаряддя тиску та предмет зловживання службовим становищем

Ризикують залишитися у площині формальних змін і нововведення у частині диверсифікації форм здобуття освіти (формальна - власне здобуття офіційного рівня освіти; неформальна, тобто, навчання в рамках гурткової та тренінгової активності та самоосвіта чи інформальна форма). Зокрема, здобуття альтернативної освіти може для багатьох виявитись неможливим через фінансовий бік питання. 

1 86

З метою уникнення мовного конфліктуіз Європою та розпалювання громадянського протистояння в середині країни статтю 7 Закону «Про освіту» після отримання результатів експертизи Ради Європи слід привести у відповідність до європейських стандартів.

Фінансові та кадрові складнощі може викликати і запровадження інклюзивної освіти для дітей з особливими потребамичерез створення спеціальних класів на вимогу батьків.

Виконання Закону в частині дотримання академічної доброчесності педагогічними, науково-педагогічними працівниками, здобувачами освітніх послугнесе певні ризики, пов’язані із можливістю вибіркового притягнення до відповідальності за порушення принципів академічної доброчесності.

Викликає запитання і виконання Закону в частині задекларованого збільшення зарплати вчителям, в умовах дефіциту державного бюджету та принципу залишковості фінансування галузі. Необхідно реально забезпечити виконання цих вимог закону усіма відповідними державними структурами, що дійсно може бути одним із вагомих стимулів для підвищення престижу професії вчителя.

Важко реалізованою залишається втілення добровільної сертифікації для підтвердження відповідного кваліфікаційного рівня педагога, насамперед, через «опір» традиційних форм та відсутність механізму фінансування «альтернативного» навчання педагогів.

Доопрацювання вимагають і механізми здійснення переходу до автономії шкіл, які наразі в Україні фактично відсутні. Міністерство освіти та науки має визнати і практично втілити відмову від командно – адміністративної системи. 

43957 1 large

Роз’яснювальної роботи потребують і процесиреформування дошкільної освітичерез обґрунтування вартості навчання дітей у закладі та обов’язкове охоплення цією ланкою освіти дітей старшого дошкільного віку. Достатньо високий ризик того, що вимоги навчальних закладів можуть увійти в різку конфронтацію із батьківською спільнотою та управлінськими структурами.

Тож, усвідомлюючи реальний стан речей, Закон «Про освіту» можна розглядати тільки як перший щабель реформування галузі, який ще потребує додаткового законодавчого забезпечення, фінансового підґрунтя та ефективної роз’яснювальної роботи з громадськістю.

Постійні зустрічі з педагогами у регіонах, розмови з керівниками навчальних закладів, з тими, хто сьогодні намагається вижити, зберегти те краще, що має наша українська система освіта та надбати нового, того, що відповідає часу і вимогам покоління Z, сприяли визріванню ідеї, в основу якої лягла мета: використовуючи імпульс, даний парламентом у вигляді Закону «Про освіту», організувати реформаторський «рух знизу».

Виходячи з того, що спроби реформувати освіту з 1991 року мали популістський, несистемний характер, ми розпочинаємо проект «Реформуємо школу знизу», де увагу сфокусовано на одному із 8 складників системи освіти – повній загальній середній освіті. Потреба роботи над цим сегментом у першу чергу зумовлена проблемами в освітній сфері, що виникають в процесі децентралізації. Йдеться про спроможність новостворених громад утримувати школи, закриття некомплектних шкіл, створення опорних шкіл та їхніх філій.

У ході роботи над проектом ми збираємо приклади успішних педагогічних практик та досвід інновацій у навчальних закладах України з тим, щоб потім, використовуючи ініціативність освітян та можливості депутатів місцевих рад, сприяти їх впровадженню та реалізації для динамізації розвитку місцевих освітніх систем.

Під час зібрання в Кам’янець-Подільському було представлено досвід Воле-Баранецької ОТГ Львівської області. Сергій Пазюк, директор школи, поділився досвідом створення освітньої стратегії новоствореної громади: «Дуже важливо розділити питання навчального процесу і комунальні проблеми, якими педагоги не повинні займатися. Громада має займатись комунальними проблемами шкіл. А школі необхідно зосередитись виключно на освітніх питаннях. Нам вдалося створити таке середовище, де співпрацюють учні, вчителі та батьки». Саме такий досвід у ході реалізації проекту буде передано іншим громадам.

Цікавою є практика (презентована в Кам’янець-Подільському національному університеті ім. І. Огієнка) створення сервісних методичних центрів, що мають прийти на зміну районним управлінням освіти. Інна Важеніна, директор Полтавського сервісно-методичного центру Полтавської районної ради, розповіла про важливість реальних змін у роботі місцевого освітнього менеджменту. Не диктат і адміністративний тиск, а обслуговування шкіл має стати змістом роботи методичних центрів. Супровід інноваційної діяльності, створення простору обміном ідей та інструментів – саме ці функції повинні прийти на зміну циркулярам, незчисленним звітам і порожнім перевіркам.

Поширення кращих практик, забезпечення кураторства та постійного інтелектуального підживлення роботи педагогічних колективів, які мають бажання стати на шлях інновацій, - така місія проекту «Реформуємо школу знизу».

Всіх, хто має кейси працюючих інновацій, творить зміни у себе в колективі, у громаді, в системі навколо, запрошуємо до горизонтальної взаємодії!

вгору

Події

У Попівці Великописарівської громади залишається близько 20 людей, з ними відсутній зв'язок

18 березня, 2024

З Великописарівської громади на Сумщині шостий день ева...

Внаслідок ракетного обстрілу у Сумах зруйновано кладовище

18 березня, 2024

Через ракетний удар по Сумах 17 березня є пошкодже...

Правоохоронці Сумщини викрили чергову схему ухилення від мобілізації

18 березня, 2024

За процесуального керівництва Сумської обласної прокуратури ...

На Велику Писарівку скинули 23 авіабомби за добу: є загиблий

18 березня, 2024

За минулу добу російська авіація скинула на селище 9 фугасни...

Військові РФ завдали два удари по Конотопу на Сумщині

17 березня, 2024

Ввечері 17 березня російські військові вдарили по інфраструк...

У Сумах пролунало два вибухи

17 березня, 2024

Близько 15:50 у Сумах було чутно два вибухи. В обл...

Проблеми

Відкрито кримінальні провадження проти голови Центру протидії корупції Шабуніна

10 березня, 2024

Проти голови ЦПК порушили справи за ухиляння від військової ...

Поради, як захистити свій інтернет-профіль

23 січня, 2024

Рейдерство акаунтів — це вид інтернет-шахрайства, який поляг...

Що "світить" крадіям електроенергії?

23 січня, 2024

У центрі міста Суми з раннього ранку під повітряними тривога...

Підвищення тарифів для населення не планується, – Герман Галущенко

22 вересня, 2023

Наразі немає жодних планів щодо збільшення тарифів на електр...

"Сумське море" може зникнути? Хто винен і що робити?

10 вересня, 2023

Річка Псел, Косівщинське водосховище та річка Сумка наразі п...

Зловмисники збували майно Збройних Сил України

07 вересня, 2023

П’ятеро осіб привласнювали та перепродавали в інтернеті держ...

Реформи

На Сумщині заблокують російське ТБ і радіо

11 березня, 2024

Держспецзв’язку побудує систему блокування російського мовле...

На Сумщині планують провести ремонт доріг

09 березня, 2024

Голова обласної військової адміністрації Володимир Артюх обг...

На Сумщині протидіють впливу ворожого мовлення

09 березня, 2024

Начальник Сумської обласної військової адміністрації Володим...

У Сумах додадуть камер відеонагляду

06 березня, 2024

У Сумах обговорили питання впровадження чергового етапу авто...

Про центральне опалення скоро забудемо: українців поголовно переведуть на автономку

07 грудня, 2023

Українців переведуть на автономне опалення, про центральне м...

Віктор Ляшко: Реабілітаційна допомога має бути доступною

08 жовтня, 2023

Сучасне безбарʼєрне відділення реабілітації на 30-60 ліжок м...

Громади

В Охтирській громаді запускають послугу “Авто милосердя”

07 березня, 2024

Охтирське відділення Червоного Хреста України отримало автом...

Архітектори з Мюнхена, які працюють з BMW і Google, проектуватимуть для Тростянця.

04 грудня, 2023

У місті Тростянець архітектори з Мюнхена благодійно спроекту...

Де брати кошти на відновлення: приклад Тростянецької громади

02 грудня, 2023

Прикордонна Сумська область – серед регіонів, які найбільше ...

10 громад Сумщини, які постраждали від російської агресії, стали лідерами відновлення

30 листопада, 2023

Команди 10- ти громад прикордонної Сумщини впродовж 2 місяці...

Поліція Сумщини радить громадянам бути уважними аби не потрапити в пастки шахраїв

29 листопада, 2023

Правоохоронці нагадують, що різного роду аферисти, з метою в...

У Сумах врятували колекцію рідкісних кактусів від блекаутів

22 листопада, 2023

Рідкісні кактуси під сонячними батареями! У Сумах врятували ...

Новини

Ми у соцмережах

Про нас

СпецКором може стати кожен. Повідомляйте про події та проблеми, знімайте відео і створюйте новини разом із нами! Долучайтеся до команди професіоналів!

Контакти

Лічильники