Як реформувати освіту знизу

Як реформувати освіту знизу

Реформування освіти є одним із ключових завдань, але новий Закон "Про освіту" не стане повноцінною реформою без широкої участі освітян "знизу" та незалежного фінансування.

Днями мали досить цікаве зібрання небайдужих освітян у Кам'янець-Подільському національному університеті імені Івана Огієнка. Ініціативу Ради з питань освіти і науки підтримала педагогічна громадськість, депутати місцевих рад, батьки, представники студентства з Хмельницької, Рівненської, Вінницької, Полтавської, Львівської, Чернівецької, Кіровоградської, Чернігівської, Сумської областей.

Нами було проаналізовано всі переваги та недоліки нового Закону «Про освіту». У цьому процесі ми дійшли таких висновків:

Практика переходу до трирівневої школи, яка передбачена даним законопроектом, вже мала місце в ході реформування української освітньої системи. І попри позитивний чинник варіативності освіти на останньому, третьому рівні, втіленню цієї позитивної практики заважали брак фінансування та перевантаженість обсягу змісту предметів. Без врахування цих чинників, як це є наразі, проведення повноцінної реформи є неможливим.

Сумнівним видається новизна визначених 10 компетентностей для школярів (вільне володіння державною мовою; здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами; математична компетентність; компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій; інноваційність; екологічна компетентність; інформаційно-комунікаційна компетентність; навчання впродовж життя; громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей; культурна компетентність; підприємливість та фінансова грамотність; інші компетентності, передбачені стандартом освіти). Насправді «новітні компетентності» - то лише здавна відома і практикована вітчизняною школою триєдність знань, умінь, навичок учнів. А включення до компетентностей підприємливості та інноваційності, які є надзвичайно специфічними схильностями, що притаманні дуже невеликому відсотку особистостей, взагалі видаються сумнівними. 

110716 returntolearn thumb large

Існує велика ймовірність того, що введена Державна підсумкова атестація для базової середньої освіти та моніторинг знань молодшої школи, замість очікуваного оздоровлення психологічного клімату цієї ланки освіти та підвищення самооцінки учнів знову перетвориться на формалізм, знаряддя тиску та предмет зловживання службовим становищем

Ризикують залишитися у площині формальних змін і нововведення у частині диверсифікації форм здобуття освіти (формальна - власне здобуття офіційного рівня освіти; неформальна, тобто, навчання в рамках гурткової та тренінгової активності та самоосвіта чи інформальна форма). Зокрема, здобуття альтернативної освіти може для багатьох виявитись неможливим через фінансовий бік питання. 

1 86

З метою уникнення мовного конфліктуіз Європою та розпалювання громадянського протистояння в середині країни статтю 7 Закону «Про освіту» після отримання результатів експертизи Ради Європи слід привести у відповідність до європейських стандартів.

Фінансові та кадрові складнощі може викликати і запровадження інклюзивної освіти для дітей з особливими потребамичерез створення спеціальних класів на вимогу батьків.

Виконання Закону в частині дотримання академічної доброчесності педагогічними, науково-педагогічними працівниками, здобувачами освітніх послугнесе певні ризики, пов’язані із можливістю вибіркового притягнення до відповідальності за порушення принципів академічної доброчесності.

Викликає запитання і виконання Закону в частині задекларованого збільшення зарплати вчителям, в умовах дефіциту державного бюджету та принципу залишковості фінансування галузі. Необхідно реально забезпечити виконання цих вимог закону усіма відповідними державними структурами, що дійсно може бути одним із вагомих стимулів для підвищення престижу професії вчителя.

Важко реалізованою залишається втілення добровільної сертифікації для підтвердження відповідного кваліфікаційного рівня педагога, насамперед, через «опір» традиційних форм та відсутність механізму фінансування «альтернативного» навчання педагогів.

Доопрацювання вимагають і механізми здійснення переходу до автономії шкіл, які наразі в Україні фактично відсутні. Міністерство освіти та науки має визнати і практично втілити відмову від командно – адміністративної системи. 

43957 1 large

Роз’яснювальної роботи потребують і процесиреформування дошкільної освітичерез обґрунтування вартості навчання дітей у закладі та обов’язкове охоплення цією ланкою освіти дітей старшого дошкільного віку. Достатньо високий ризик того, що вимоги навчальних закладів можуть увійти в різку конфронтацію із батьківською спільнотою та управлінськими структурами.

Тож, усвідомлюючи реальний стан речей, Закон «Про освіту» можна розглядати тільки як перший щабель реформування галузі, який ще потребує додаткового законодавчого забезпечення, фінансового підґрунтя та ефективної роз’яснювальної роботи з громадськістю.

Постійні зустрічі з педагогами у регіонах, розмови з керівниками навчальних закладів, з тими, хто сьогодні намагається вижити, зберегти те краще, що має наша українська система освіта та надбати нового, того, що відповідає часу і вимогам покоління Z, сприяли визріванню ідеї, в основу якої лягла мета: використовуючи імпульс, даний парламентом у вигляді Закону «Про освіту», організувати реформаторський «рух знизу».

Виходячи з того, що спроби реформувати освіту з 1991 року мали популістський, несистемний характер, ми розпочинаємо проект «Реформуємо школу знизу», де увагу сфокусовано на одному із 8 складників системи освіти – повній загальній середній освіті. Потреба роботи над цим сегментом у першу чергу зумовлена проблемами в освітній сфері, що виникають в процесі децентралізації. Йдеться про спроможність новостворених громад утримувати школи, закриття некомплектних шкіл, створення опорних шкіл та їхніх філій.

У ході роботи над проектом ми збираємо приклади успішних педагогічних практик та досвід інновацій у навчальних закладах України з тим, щоб потім, використовуючи ініціативність освітян та можливості депутатів місцевих рад, сприяти їх впровадженню та реалізації для динамізації розвитку місцевих освітніх систем.

Під час зібрання в Кам’янець-Подільському було представлено досвід Воле-Баранецької ОТГ Львівської області. Сергій Пазюк, директор школи, поділився досвідом створення освітньої стратегії новоствореної громади: «Дуже важливо розділити питання навчального процесу і комунальні проблеми, якими педагоги не повинні займатися. Громада має займатись комунальними проблемами шкіл. А школі необхідно зосередитись виключно на освітніх питаннях. Нам вдалося створити таке середовище, де співпрацюють учні, вчителі та батьки». Саме такий досвід у ході реалізації проекту буде передано іншим громадам.

Цікавою є практика (презентована в Кам’янець-Подільському національному університеті ім. І. Огієнка) створення сервісних методичних центрів, що мають прийти на зміну районним управлінням освіти. Інна Важеніна, директор Полтавського сервісно-методичного центру Полтавської районної ради, розповіла про важливість реальних змін у роботі місцевого освітнього менеджменту. Не диктат і адміністративний тиск, а обслуговування шкіл має стати змістом роботи методичних центрів. Супровід інноваційної діяльності, створення простору обміном ідей та інструментів – саме ці функції повинні прийти на зміну циркулярам, незчисленним звітам і порожнім перевіркам.

Поширення кращих практик, забезпечення кураторства та постійного інтелектуального підживлення роботи педагогічних колективів, які мають бажання стати на шлях інновацій, - така місія проекту «Реформуємо школу знизу».

Всіх, хто має кейси працюючих інновацій, творить зміни у себе в колективі, у громаді, в системі навколо, запрошуємо до горизонтальної взаємодії!

вгору

Події

Ходу за свободу проведуть у Сумах

15 жовтня, 2018 | Hits:26

Про це повідомляють на інформпорталі Сумської міськради...

На фестиваль пива та осінній вернісаж - у Тростянець

13 жовтня, 2018 | Hits:551

Якщо ви ще не придумали, як провести вихідні 14-15 жовтня, т...

Як святкуватимуть День Захисника в Сумах?

13 жовтня, 2018 | Hits:522

В обласному центрі вшановувати захисників України почнуть з ...

У яких громадах на Сумщині вибори пройдуть у цьому році?

13 жовтня, 2018 | Hits:243

ЦВК призначила перші вибори в 125 об'єднаних громадах на 23 ...

Символіку сепаратистів використали під час концерту у Конотопі

13 жовтня, 2018 | Hits:4685

Сталося це під час святкового концерту до Дня захисника в Ко...

Смаколики у допомогу бійцям: благодійний ярмарок провели у Нижньосироватській школі

12 жовтня, 2018 | Hits:649

Смаколики власного виробництва школярі продавали, аби допомо...

Проблеми

#Уроки української: де шукати наголос у назві свята Покрова?

14 жовтня, 2018 | Hits:69

ПокрОва чи ПокровА? Пояснює Сергій П'ятаченко, український і...

Що плавало у Пслі? Сумські екологи оприлюднили результати досліджень проб води

25 вересня, 2018 | Hits:926

Державна екологічна інспекція у Сумській області оприлюднила...

#ніжорстокості: сумчани підтримали флешмоб проти жорстокості над тваринами

22 вересня, 2018 | Hits:724

Ідея онлайн-флешмобу полягає в тому, щоб насичити стрічку в ...

Розшукуються одногрупники губернатора. Де навчалися голова Сумської ОДА та його заступники?

13 вересня, 2018 | Hits:3367

У яких університетах здобували освіту очільник області та йо...

Інженери, вчителі та лікарі… Хто за освітою ті, що очолюють міськраду Сум?

12 вересня, 2018 | Hits:590

Спецкор вирішив подивитися, які дипломи мають керівництво об...

У Сумах бабуся просить захистити внучку від власної доньки

01 вересня, 2018 | Hits:1045

Пелагея Парова переконує, її донька і мати Поліни б’є її та ...

Реформи

Яке місце посіла Сумська область у рейтингу формування ОТГ?

13 жовтня, 2018 | Hits:146

Сумська область вперше з моменту початку реформи - у "зелені...

Сумщина на всеукраїнському рівні з підписання меддекларацій

10 жовтня, 2018 | Hits:143

Про це під час апаратної наради повідомив начальник упр...

Сортувати сміття вчитимуть школярів на Сумщині

30 вересня, 2018 | Hits:306

Проект "Eco-clean 2" забезпечив школи Ромен, Роменського рай...

Сумщина серед лідерів у розбудові місцевого радіомовлення

25 вересня, 2018 | Hits:352

Про це розповіла представник Нацради з питань телебачення та...

Скільки декларацій підписали сумчани з лікарями?

13 вересня, 2018 | Hits:683

З початку вересня кількість підписаних угод по обом центрам ...

#МедINFO: Де та як отримати безкоштовні ліки в Сумах?

06 вересня, 2018 | Hits:504

Чи діє у повному обсязі в Сумах урядова програма "Доступні л...

Громади

Землю у комунальну власність отримали 9 ОТГ Сумщини

02 жовтня, 2018 | Hits:622

Це дуже важливий крок для розвитку громад, наголошують експе...

Якій з громад Сумщини найдорожче обходиться управлінський апарат?

29 вересня, 2018 | Hits:1338

Експерти Центру розвитку місцевого самоврядування проаналізу...

Пам’ятник Захисникам України встановлять у Тростянці до Дня Гідності та Свободи

28 вересня, 2018 | Hits:312

Про це повідомляє Тростянецька міська рада. ...

Книгозбірню європейського рівня відкрили у громаді на Сумщині

27 вересня, 2018 | Hits:626

У старому приміщенні працювали з початку 90-х років минулого...

Якою має бути сучасна лікарня, показали у Тростянецькій громаді (ФОТОРЕПОРТАЖ)

26 вересня, 2018 | Hits:1298

Із 1 жовтня оновлене терапевтичне відділення готове приймати...

Масштабне прибирання влаштували в Нескучному в Тростянецькій громаді

22 вересня, 2018 | Hits:374

Про це повідомляє прес-служба Тростянецької міської ради...

Новини

Ми у соцмережах

Про нас

СпецКором може стати кожен. Повідомляйте про події та проблеми, знімайте відео і створюйте новини разом із нами! Долучайтеся до команди професіоналів!

Лічильники

Контакти