Як реформувати освіту знизу

Як реформувати освіту знизу

Реформування освіти є одним із ключових завдань, але новий Закон "Про освіту" не стане повноцінною реформою без широкої участі освітян "знизу" та незалежного фінансування.

Днями мали досить цікаве зібрання небайдужих освітян у Кам'янець-Подільському національному університеті імені Івана Огієнка. Ініціативу Ради з питань освіти і науки підтримала педагогічна громадськість, депутати місцевих рад, батьки, представники студентства з Хмельницької, Рівненської, Вінницької, Полтавської, Львівської, Чернівецької, Кіровоградської, Чернігівської, Сумської областей.

Нами було проаналізовано всі переваги та недоліки нового Закону «Про освіту». У цьому процесі ми дійшли таких висновків:

Практика переходу до трирівневої школи, яка передбачена даним законопроектом, вже мала місце в ході реформування української освітньої системи. І попри позитивний чинник варіативності освіти на останньому, третьому рівні, втіленню цієї позитивної практики заважали брак фінансування та перевантаженість обсягу змісту предметів. Без врахування цих чинників, як це є наразі, проведення повноцінної реформи є неможливим.

Сумнівним видається новизна визначених 10 компетентностей для школярів (вільне володіння державною мовою; здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами; математична компетентність; компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій; інноваційність; екологічна компетентність; інформаційно-комунікаційна компетентність; навчання впродовж життя; громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей; культурна компетентність; підприємливість та фінансова грамотність; інші компетентності, передбачені стандартом освіти). Насправді «новітні компетентності» - то лише здавна відома і практикована вітчизняною школою триєдність знань, умінь, навичок учнів. А включення до компетентностей підприємливості та інноваційності, які є надзвичайно специфічними схильностями, що притаманні дуже невеликому відсотку особистостей, взагалі видаються сумнівними. 

110716 returntolearn thumb large

Існує велика ймовірність того, що введена Державна підсумкова атестація для базової середньої освіти та моніторинг знань молодшої школи, замість очікуваного оздоровлення психологічного клімату цієї ланки освіти та підвищення самооцінки учнів знову перетвориться на формалізм, знаряддя тиску та предмет зловживання службовим становищем

Ризикують залишитися у площині формальних змін і нововведення у частині диверсифікації форм здобуття освіти (формальна - власне здобуття офіційного рівня освіти; неформальна, тобто, навчання в рамках гурткової та тренінгової активності та самоосвіта чи інформальна форма). Зокрема, здобуття альтернативної освіти може для багатьох виявитись неможливим через фінансовий бік питання. 

1 86

З метою уникнення мовного конфліктуіз Європою та розпалювання громадянського протистояння в середині країни статтю 7 Закону «Про освіту» після отримання результатів експертизи Ради Європи слід привести у відповідність до європейських стандартів.

Фінансові та кадрові складнощі може викликати і запровадження інклюзивної освіти для дітей з особливими потребамичерез створення спеціальних класів на вимогу батьків.

Виконання Закону в частині дотримання академічної доброчесності педагогічними, науково-педагогічними працівниками, здобувачами освітніх послугнесе певні ризики, пов’язані із можливістю вибіркового притягнення до відповідальності за порушення принципів академічної доброчесності.

Викликає запитання і виконання Закону в частині задекларованого збільшення зарплати вчителям, в умовах дефіциту державного бюджету та принципу залишковості фінансування галузі. Необхідно реально забезпечити виконання цих вимог закону усіма відповідними державними структурами, що дійсно може бути одним із вагомих стимулів для підвищення престижу професії вчителя.

Важко реалізованою залишається втілення добровільної сертифікації для підтвердження відповідного кваліфікаційного рівня педагога, насамперед, через «опір» традиційних форм та відсутність механізму фінансування «альтернативного» навчання педагогів.

Доопрацювання вимагають і механізми здійснення переходу до автономії шкіл, які наразі в Україні фактично відсутні. Міністерство освіти та науки має визнати і практично втілити відмову від командно – адміністративної системи. 

43957 1 large

Роз’яснювальної роботи потребують і процесиреформування дошкільної освітичерез обґрунтування вартості навчання дітей у закладі та обов’язкове охоплення цією ланкою освіти дітей старшого дошкільного віку. Достатньо високий ризик того, що вимоги навчальних закладів можуть увійти в різку конфронтацію із батьківською спільнотою та управлінськими структурами.

Тож, усвідомлюючи реальний стан речей, Закон «Про освіту» можна розглядати тільки як перший щабель реформування галузі, який ще потребує додаткового законодавчого забезпечення, фінансового підґрунтя та ефективної роз’яснювальної роботи з громадськістю.

Постійні зустрічі з педагогами у регіонах, розмови з керівниками навчальних закладів, з тими, хто сьогодні намагається вижити, зберегти те краще, що має наша українська система освіта та надбати нового, того, що відповідає часу і вимогам покоління Z, сприяли визріванню ідеї, в основу якої лягла мета: використовуючи імпульс, даний парламентом у вигляді Закону «Про освіту», організувати реформаторський «рух знизу».

Виходячи з того, що спроби реформувати освіту з 1991 року мали популістський, несистемний характер, ми розпочинаємо проект «Реформуємо школу знизу», де увагу сфокусовано на одному із 8 складників системи освіти – повній загальній середній освіті. Потреба роботи над цим сегментом у першу чергу зумовлена проблемами в освітній сфері, що виникають в процесі децентралізації. Йдеться про спроможність новостворених громад утримувати школи, закриття некомплектних шкіл, створення опорних шкіл та їхніх філій.

У ході роботи над проектом ми збираємо приклади успішних педагогічних практик та досвід інновацій у навчальних закладах України з тим, щоб потім, використовуючи ініціативність освітян та можливості депутатів місцевих рад, сприяти їх впровадженню та реалізації для динамізації розвитку місцевих освітніх систем.

Під час зібрання в Кам’янець-Подільському було представлено досвід Воле-Баранецької ОТГ Львівської області. Сергій Пазюк, директор школи, поділився досвідом створення освітньої стратегії новоствореної громади: «Дуже важливо розділити питання навчального процесу і комунальні проблеми, якими педагоги не повинні займатися. Громада має займатись комунальними проблемами шкіл. А школі необхідно зосередитись виключно на освітніх питаннях. Нам вдалося створити таке середовище, де співпрацюють учні, вчителі та батьки». Саме такий досвід у ході реалізації проекту буде передано іншим громадам.

Цікавою є практика (презентована в Кам’янець-Подільському національному університеті ім. І. Огієнка) створення сервісних методичних центрів, що мають прийти на зміну районним управлінням освіти. Інна Важеніна, директор Полтавського сервісно-методичного центру Полтавської районної ради, розповіла про важливість реальних змін у роботі місцевого освітнього менеджменту. Не диктат і адміністративний тиск, а обслуговування шкіл має стати змістом роботи методичних центрів. Супровід інноваційної діяльності, створення простору обміном ідей та інструментів – саме ці функції повинні прийти на зміну циркулярам, незчисленним звітам і порожнім перевіркам.

Поширення кращих практик, забезпечення кураторства та постійного інтелектуального підживлення роботи педагогічних колективів, які мають бажання стати на шлях інновацій, - така місія проекту «Реформуємо школу знизу».

Всіх, хто має кейси працюючих інновацій, творить зміни у себе в колективі, у громаді, в системі навколо, запрошуємо до горизонтальної взаємодії!

вгору

Події

Коли в домівках сумчан буде тепло?

16 жовтня, 2020 | Hits:231

Від сьогодні у Сумах стартував опалювальний сезон...

Посадовця затримали на хабарі на Сумщині

16 жовтня, 2020 | Hits:603

Задокументовано протиправну діяльність начальника одног...

Які населені пункти додадуться до "червоної карантинної зони" на Сумщині?

16 жовтня, 2020 | Hits:379

Із понеділка 19 жовтня в Україні діятиме новий розподіл кара...

Як святкують сумчани День Захисника?

14 жовтня, 2020 | Hits:216

Свято Покрови та День Захисника України у Сумах припав на пе...

Найвищий клас пожежної небезпеки очікують на Сумщині

14 жовтня, 2020 | Hits:188

Про це попереджають рятувальники Сумської області. ...

Водії маршруток в Сумах їздять без масок

12 жовтня, 2020 | Hits:596

Суми від сьогодні у "червоній карантинній зоні". Але от дл...

Проблеми

Нові колеса для Максима: вражаюча історія сумчанина з ДЦП

14 серпня, 2020 | Hits:1296

Історія сумчанина з ДЦП Максима Лапіна, в якого поцупили інв...

Чому не всі дитячі табори на Сумщині зачинені на карантин?

06 серпня, 2020 | Hits:1291

На період дії карантину Уряд заборонив діяльність дитячих оз...

Сумчани самотужки облаштовують доступний пляж

27 липня, 2020 | Hits:1069

Усе заради того, аби люди, які пересуваються на візках, теж ...

Коли перестане смердіти спиртзавод у Конотопі?

17 липня, 2020 | Hits:1494

Нестерпний сморід не дає спокою жителям Конотопа. Люди жал...

Сумчанка зламала хребет у маршрутці

15 липня, 2020 | Hits:1793

Рідні постраждалої шукають свідків трагедії.   ...

На чому їздять та скільки заробляють чиновники Сумської ОДА. ч.1.

14 липня, 2020 | Hits:1546

Спецкор вирішив познайомити своїх читачів із керівництвом об...

Реформи

Скільки грошей вкладе держава в будівництво медичного містечка у Сумах?

22 вересня, 2020 | Hits:522

Сумська область стане пілотною в реалізації проєкту медичног...

Хто увійшов у 5-ку найуспішніших громад Сумщини?

26 серпня, 2020 | Hits:2263

За підсумками І півріччя 2020 року експерти Програми «U-LEAD...

#Загублена_Медицина

22 травня, 2020 | Hits:3880

За подіями останнього тижня, інформаційною агресією московіт...

Куди та на які проєкти ОТГ Сумщини витратили кошти у 2019 році?

05 березня, 2020 | Hits:3236

Про це інформує Сумський регіональний офіс Програми «U-LEAD ...

Районам та громадам Сумщини запропонували скинутися на дороги

18 лютого, 2020 | Hits:3884

Гроші потрібні для кошторисної документації, пояснюють в пре...

Сумчани мітингували під стінами Верховної Ради в Києві

06 лютого, 2020 | Hits:3637

Усього зібралося близько 200 аграріїв та фермерів зі всіх ра...

Громади

Проти Краснопільської громади поширюють фейки

12 жовтня, 2020 | Hits:303

Соціальна мережа Facebook стала інструментом активної, часом...

Пам’ятний знак “Прикордонникам усіх часів” відкрили в Охтирці

12 жовтня, 2020 | Hits:280

Проєкт Павла Лисенка  “Встановлення памятного знаку “Пр...

Охтирчани увійшли до ТОП-25 найвидатніших дітей України

12 жовтня, 2020 | Hits:407

Це учні Охтирської дитячої музичної школи ім. П. С. Білинник...

Сонячну електростанцію будують на Сумщині

08 жовтня, 2020 | Hits:501

Інвестори з Німеччини у Тростянці розпочали будівництво соня...

160 тисяч гривень за місяць отримав голова Миколаївської громади

01 жовтня, 2020 | Hits:3130

Таку заробітну плату отримав очільник Миколаївської громади ...

15 шкільних автобусів отримали територіальні громади Сумщини

29 вересня, 2020 | Hits:510

Про це повідомляє сайт Сумської ОДА...

Новини

Ми у соцмережах

Про нас

СпецКором може стати кожен. Повідомляйте про події та проблеми, знімайте відео і створюйте новини разом із нами! Долучайтеся до команди професіоналів!

Контакти