Як реформувати освіту знизу

Як реформувати освіту знизу

Реформування освіти є одним із ключових завдань, але новий Закон "Про освіту" не стане повноцінною реформою без широкої участі освітян "знизу" та незалежного фінансування.

Днями мали досить цікаве зібрання небайдужих освітян у Кам'янець-Подільському національному університеті імені Івана Огієнка. Ініціативу Ради з питань освіти і науки підтримала педагогічна громадськість, депутати місцевих рад, батьки, представники студентства з Хмельницької, Рівненської, Вінницької, Полтавської, Львівської, Чернівецької, Кіровоградської, Чернігівської, Сумської областей.

Нами було проаналізовано всі переваги та недоліки нового Закону «Про освіту». У цьому процесі ми дійшли таких висновків:

Практика переходу до трирівневої школи, яка передбачена даним законопроектом, вже мала місце в ході реформування української освітньої системи. І попри позитивний чинник варіативності освіти на останньому, третьому рівні, втіленню цієї позитивної практики заважали брак фінансування та перевантаженість обсягу змісту предметів. Без врахування цих чинників, як це є наразі, проведення повноцінної реформи є неможливим.

Сумнівним видається новизна визначених 10 компетентностей для школярів (вільне володіння державною мовою; здатність спілкуватися рідною (у разі відмінності від державної) та іноземними мовами; математична компетентність; компетентності у галузі природничих наук, техніки і технологій; інноваційність; екологічна компетентність; інформаційно-комунікаційна компетентність; навчання впродовж життя; громадянські та соціальні компетентності, пов’язані з ідеями демократії, справедливості, рівності, прав людини, добробуту та здорового способу життя, з усвідомленням рівних прав і можливостей; культурна компетентність; підприємливість та фінансова грамотність; інші компетентності, передбачені стандартом освіти). Насправді «новітні компетентності» - то лише здавна відома і практикована вітчизняною школою триєдність знань, умінь, навичок учнів. А включення до компетентностей підприємливості та інноваційності, які є надзвичайно специфічними схильностями, що притаманні дуже невеликому відсотку особистостей, взагалі видаються сумнівними. 

110716 returntolearn thumb large

Існує велика ймовірність того, що введена Державна підсумкова атестація для базової середньої освіти та моніторинг знань молодшої школи, замість очікуваного оздоровлення психологічного клімату цієї ланки освіти та підвищення самооцінки учнів знову перетвориться на формалізм, знаряддя тиску та предмет зловживання службовим становищем

Ризикують залишитися у площині формальних змін і нововведення у частині диверсифікації форм здобуття освіти (формальна - власне здобуття офіційного рівня освіти; неформальна, тобто, навчання в рамках гурткової та тренінгової активності та самоосвіта чи інформальна форма). Зокрема, здобуття альтернативної освіти може для багатьох виявитись неможливим через фінансовий бік питання. 

1 86

З метою уникнення мовного конфліктуіз Європою та розпалювання громадянського протистояння в середині країни статтю 7 Закону «Про освіту» після отримання результатів експертизи Ради Європи слід привести у відповідність до європейських стандартів.

Фінансові та кадрові складнощі може викликати і запровадження інклюзивної освіти для дітей з особливими потребамичерез створення спеціальних класів на вимогу батьків.

Виконання Закону в частині дотримання академічної доброчесності педагогічними, науково-педагогічними працівниками, здобувачами освітніх послугнесе певні ризики, пов’язані із можливістю вибіркового притягнення до відповідальності за порушення принципів академічної доброчесності.

Викликає запитання і виконання Закону в частині задекларованого збільшення зарплати вчителям, в умовах дефіциту державного бюджету та принципу залишковості фінансування галузі. Необхідно реально забезпечити виконання цих вимог закону усіма відповідними державними структурами, що дійсно може бути одним із вагомих стимулів для підвищення престижу професії вчителя.

Важко реалізованою залишається втілення добровільної сертифікації для підтвердження відповідного кваліфікаційного рівня педагога, насамперед, через «опір» традиційних форм та відсутність механізму фінансування «альтернативного» навчання педагогів.

Доопрацювання вимагають і механізми здійснення переходу до автономії шкіл, які наразі в Україні фактично відсутні. Міністерство освіти та науки має визнати і практично втілити відмову від командно – адміністративної системи. 

43957 1 large

Роз’яснювальної роботи потребують і процесиреформування дошкільної освітичерез обґрунтування вартості навчання дітей у закладі та обов’язкове охоплення цією ланкою освіти дітей старшого дошкільного віку. Достатньо високий ризик того, що вимоги навчальних закладів можуть увійти в різку конфронтацію із батьківською спільнотою та управлінськими структурами.

Тож, усвідомлюючи реальний стан речей, Закон «Про освіту» можна розглядати тільки як перший щабель реформування галузі, який ще потребує додаткового законодавчого забезпечення, фінансового підґрунтя та ефективної роз’яснювальної роботи з громадськістю.

Постійні зустрічі з педагогами у регіонах, розмови з керівниками навчальних закладів, з тими, хто сьогодні намагається вижити, зберегти те краще, що має наша українська система освіта та надбати нового, того, що відповідає часу і вимогам покоління Z, сприяли визріванню ідеї, в основу якої лягла мета: використовуючи імпульс, даний парламентом у вигляді Закону «Про освіту», організувати реформаторський «рух знизу».

Виходячи з того, що спроби реформувати освіту з 1991 року мали популістський, несистемний характер, ми розпочинаємо проект «Реформуємо школу знизу», де увагу сфокусовано на одному із 8 складників системи освіти – повній загальній середній освіті. Потреба роботи над цим сегментом у першу чергу зумовлена проблемами в освітній сфері, що виникають в процесі децентралізації. Йдеться про спроможність новостворених громад утримувати школи, закриття некомплектних шкіл, створення опорних шкіл та їхніх філій.

У ході роботи над проектом ми збираємо приклади успішних педагогічних практик та досвід інновацій у навчальних закладах України з тим, щоб потім, використовуючи ініціативність освітян та можливості депутатів місцевих рад, сприяти їх впровадженню та реалізації для динамізації розвитку місцевих освітніх систем.

Під час зібрання в Кам’янець-Подільському було представлено досвід Воле-Баранецької ОТГ Львівської області. Сергій Пазюк, директор школи, поділився досвідом створення освітньої стратегії новоствореної громади: «Дуже важливо розділити питання навчального процесу і комунальні проблеми, якими педагоги не повинні займатися. Громада має займатись комунальними проблемами шкіл. А школі необхідно зосередитись виключно на освітніх питаннях. Нам вдалося створити таке середовище, де співпрацюють учні, вчителі та батьки». Саме такий досвід у ході реалізації проекту буде передано іншим громадам.

Цікавою є практика (презентована в Кам’янець-Подільському національному університеті ім. І. Огієнка) створення сервісних методичних центрів, що мають прийти на зміну районним управлінням освіти. Інна Важеніна, директор Полтавського сервісно-методичного центру Полтавської районної ради, розповіла про важливість реальних змін у роботі місцевого освітнього менеджменту. Не диктат і адміністративний тиск, а обслуговування шкіл має стати змістом роботи методичних центрів. Супровід інноваційної діяльності, створення простору обміном ідей та інструментів – саме ці функції повинні прийти на зміну циркулярам, незчисленним звітам і порожнім перевіркам.

Поширення кращих практик, забезпечення кураторства та постійного інтелектуального підживлення роботи педагогічних колективів, які мають бажання стати на шлях інновацій, - така місія проекту «Реформуємо школу знизу».

Всіх, хто має кейси працюючих інновацій, творить зміни у себе в колективі, у громаді, в системі навколо, запрошуємо до горизонтальної взаємодії!

вгору

Події

Замість снігопаду - мороз. Сумщину продовжує атакувати негода

19 січня, 2018 | Hits:57

За словами директора департаменту цивільного захисту населен...

Понад півсотні копів присягнули на вірність Україні у Сумах

19 січня, 2018 | Hits:198

63 нових патрульних поліцейських склали присягу на вірність ...

Відома дата, коли зупиняться трамваї в Конотопі

19 січня, 2018 | Hits:407

ПАТ "Сумиобленерго" відключать контактну лінію КП "Конотопсь...

Більше півсотні студентів евакуювали із гуртожитку у Сумах

19 січня, 2018 | Hits:195

Стали відомі подробиці пожежі у студентському гуртожитку Сум...

Спіймалися на свою ж вудку

18 січня, 2018 | Hits:353

За 4 місяці роботи (з вересень по грудень 2017 року)&nb...

Хто із нардепів Сумщини визнає Росію агресором?

18 січня, 2018 | Hits:458

Верховна Рада ухвалила у другому читанні і в цілому законопр...

Проблеми

Сумиводоканал у сотні найбільших забруднювачів України

10 січня, 2018 | Hits:267

За інформацією Сумської екоінспекції, на території Сумської ...

Тростянецька "Шоколадка" підмочила репутацію

03 січня, 2018 | Hits:1135

Такі результати планової перевірки ПрАТ «Монделіс Украї...

Мешканцям Липової Долини спокою не дає місцевий підприємець

11 грудня, 2017 | Hits:2374

Бізнесмен побудував дві зернові сушарки поблизу житлових баг...

ОСББ у Сумах виграло суд проти Обленерго

08 грудня, 2017 | Hits:1358

Харківський апеляційний господарський суд повністю ...

У Глухові авто провалилося під землю

03 грудня, 2017 | Hits:890

Інформацією про цю подію поділився місцевий мешканець. ...

Судитимуть комунальника, який вивозив сміття на закритий полігон під Ромнами

12 листопада, 2017 | Hits:1036

Йдеться про керівника КП Роменської міської ради. Стосовно н...

Реформи

Перша громада об'єдналася у Роменському районі

29 грудня, 2017 | Hits:400

Остаточні рішення про створення отримала Андріяшівська сільс...

5 громад Сумщини мають стратегії розвитку

28 грудня, 2017 | Hits:407

Сьогодні  стратегію розвитку громади затвердила Миколаї...

Сервісний центр відтепер на колесах

28 грудня, 2017 | Hits:303

Мобільний сервісний центр МВС отримала Сумщина. Інформує Сум...

WoodFest та музей спорту: Краснопільська ОТГ затвердила свою стратегію розвитку

22 грудня, 2017 | Hits:352

Сьогодні на сесії Краснопільської громади депутати затвердил...

Хто з депутатів не підтримав громаду Сумського району?

22 грудня, 2017 | Hits:1278

20 грудня депутати Сумської обласної ради прийняли рішення «...

Громада з полуницею: Боромлянська ОТГ перша на Сумщині прийняла стратегію розвитку

21 грудня, 2017 | Hits:1139

Боромлянська об’єднана територіальна громада визначилася із ...

Громади

Сучасний ХАБ замість їдальні матиме Тростянець

12 січня, 2018 | Hits:843

Проект Тростянецької міської ради «Сучасний ХАБ задля підтри...

Шалигинська ОТГ: підсумки першого року самостійності

10 січня, 2018 | Hits:1179

Шалигинська селищна об’єднана територіальна громада Глухівсь...

Головного лікаря розшукує громада на Сумщині

05 січня, 2018 | Hits:497

Фахівець необхідний на посаду головного лікаря (терапевта) а...

У Тростянецькій громаді заборонили добровільні внески в школах та лікарнях

03 січня, 2018 | Hits:824

Таке рішення прийняли депутати ОТГ на другому сесійному засі...

Муловсмоктувач подарували Тростянецькій громаді

03 січня, 2018 | Hits:268

Про це пише сайт Сумської ОДА. ...

Родину для волонтера Корпусу Миру США шукає громада на Сумщині

02 січня, 2018 | Hits:419

Йдеться про Чернеччинську ОТГ Охтирського району, яка має на...

Новини

Ми у соцмережах

Про нас

СпецКором може стати кожен. Повідомляйте про події та проблеми, знімайте відео і створюйте новини разом із нами! Долучайтеся до команди професіоналів!

Контакти