Як говорити, аби тебе слухали: поради від сумського «Учителя року»
Анна Муха поєднує вчителювання та івент-бізнес. Вже 5 років вона викладає фізику та математику в Сумській загальноосвітній школі І-ІІІ ступенів №15. Цьогоріч жінка отримала друге місце у міському конкурсі «Учитель року 2018», ставши його лауреатом. Як навчити дітей розуміти фізику та яких помилок часто допускаються педагоги – своїм баченням Анна поділилася в ексклюзивному інтерв’ю «Спецкору».
Моє покликання - виховувати особистість
З емоціями, серцем, і душею ...
Збираю по крупицям, як намисто,
Маленькі дарування до "музею",
Що збереже, примножить та розвине
Таланти кожної дитини.
Щоб виростали в неї сильні крила
І з успіхом в великий світ летіла!
Муха А.П.
Топ порад вчителям "що робити, щоб діти тебе слухали?
- Справжній педагог повинен:
- любити дітей просто за те, що вони діти;
- бачити в кожному учневі особистість;
- мати гарне почуття гумору;
- створювати емоційно-актуальний фон уроку;
- використовувати активні методи навчання;
- вміти передавати знання разом з емоціями;
- бути прикладом для учнів;
- урок повинен бути цікавим, корисним, не нудним, пов’язаним з сучасним життям.
В чому помилки нинішньої української системи освіти?
- Школа українська буде успішною, якщо до неї прийде успішний учитель. Діти сьогодні хочуть сучасних... діти сьогодні хочуть креативних... діти сьогодні хочуть учителя, який насамперед розуміє їх... Сучасний учитель - це творча особистість, учитель - лідер, учитель – фасилітатор, учитель – модератор. Одним словом – найкращий! Перш ніж вчити дітей бути ініціативними та підприємливими, учитель також повинен мати ці якості. Він повинен бути активним, комунікабельним, динамічним, творчим, працездатним, вольовим, впевненим у собі, толерантним, висококомпетентним. Вважаю, що сучасний вчитель – це умотивована людина, яка буде працювати над розвитком у учнів компетентностей, а не гнатися за проходженням тем. І тоді, діти зможуть в майбутньому не лише самореалізуватися, брати активну участь у житті суспільства, а й з успіхом функціонувати на ринку праці, який постійно змінюється.
Як не треба робити на уроках? Назвіть основні помилки вчителів.
- Класична педагогіка стверджує: ”Смертельний гріх вчителя – бути нудним”. Коли дитина навчається з-під палиці, вона завдає багато клопоту вчителеві, коли ж діти навчаються з охотою, то справа йде зовсім по–іншому. Активізація пізнавальної діяльності учня без розвитку його пізнавального інтересу не тільки важка, але й практично неможлива. Ефективним засобом активізації пізнавальної діяльності учнів на уроках фізики є завдання ігрового характеру. Це підвищує ефективність навчання. Майже до кожної теми доцільно продумувати цікаву гру, що підвищує мотивацію, заохочує учнів до навчання фізики. Методичні прийоми «Рольова гра», а також власна родзинка «Фізичний експромт», які поєднують фізичний та ліричний компонент у вигляді веселої гри, отримали перемогу на міському конкурсі фахової майстерності «Срібні родзинки» відповідно в 2016 та 2017 роках.
З чим ви йшли на конкурс? Можливо, презентували якусь нову методику викладання?
- Я – людина творча. Сучасне життя вимагає від нас пошуку нових ідей і підходів у розвитку нашого суспільства, і саме освіта повинна зіграти провідну роль у цьому. Час, що наближається, - це епоха інтелектуального працівника, який окрім традиційної освіти володіє вміннями застосовувати свої знання у житті. Вивчаючи передовий досвід європейської спільноти, зрозуміла необхідність впровадження компетентнісно-орієнтованої освіти, яка сприяє формуванню в учнів життєво-важливих (ключових) компетентностей. На сьогодні важливі не тільки інтелектуальні здібності дитини, а й такі вміння як креативність, інноваційність, здатність досягти поставлених цілей. Методична проблема, над якою працюю: «Формування ключових компетентностей у учнів на уроках фізики з підприємницьким тлом».
Ким мріяли стати в дитинстві?
- В дитинстві мріяла стати режисером.
Який досвід дав вам конкурс «Учитель року -2018»?
- Участь у конкурсі "Учитель року-2018" – це дуже важливий та найсмiливiший крок у моєму життi! Здобула величезний досвід, поділилася своїми методичними прийомами та познайомилася з творчими колегами нашого міста. У І турі конкурсу брали участь на добровільних засадах педагоги загальноосвітніх навчальних закладів м. Суми. Переможців було два. Запорукою успіху в конкурсі «Учитель року» є креативність, сумлінне ставлення до роботи, ініціативність та наполегливість, почуття відповідальності, навчання впродовж життя, безмежна любов до дітей.