Logo
Версія для друку

U-LEAD з громадами: як ТГ Сумщини отримують підтримку міжнародних партнерів під час війни

U-LEAD з громадами: як ТГ Сумщини отримують підтримку міжнародних партнерів під час війни

З початком вторгенння рф в Україну громади Сумщини опинилися в нових критичних та небезпечних умовах, адже були у перші дні на лінії вогню, деякі - в окупації, інші ж - страждали від обстрілів й продовжують потерпати від них.

 

Також, після запровадження воєнного стану, законодавство почало стрімко змінюватися та доповнюватися, і ОМС треба було підлаштовуватися під стрімкізміни, щоб продовжувати по можливості надавати населенню базові послуги.

Але територіальні громади не залишилися сам на сам зі своїми проблемами, підтримку надавали й продовжує надавати не тільки держава, а й чисельні громадські об’єднання, приватні підприємці, прості українці та міжнародні партнери.

Одним з таких партнерів є Програма «U-LEAD з Європою», яка з 2016 року працює в Україні. Безпосередню підтримку органи місцевого самоврядування отримують від радників Регіонального офісу U-LEAD в Сумській області. 

Керівниця офісу Марина Лобова поділилася з нами цілями, які ставить Програма зараз на Сумщині та розповіла, які найбільші проблеми в громад є зараз.

img 20200312 114400

Спецкор: Які цілі ставить Програма зараз на Сумщині? Які країни фінансують проєкт?

 

М.Лобова: «U-LEAD з Європою» – це партнерство між українським урядом, ЄС та його державами-членами Німеччиною, Швецією, Польщею, Данією, Естонією і Словенією, основною метою якого є надання підтримки територіальним громадам України в реалізації реформи місцевого самоврядування та реагуванні на потреби населення.

 

Наша мета наразі – підтримати територіальні громади у збереженні їхньої інституційної спроможності - здатності забезпечити виконання покладених на органи місцевого самоврядування базового рівня повноважень та надання якісних послуг населенню в умовах воєнного стану.

 

Спецкор: Як війна змінила роботу Програми на час війни? 

 

М.Лобова: Звісно, нам довелося швидко адаптувати свою роботу до нових умов та шукати нові ефективні формати співпраці. Але Програма не припиняла своєї діяльності в Україні й навіть на самому початку повномасштабного вторгнення рф в Україну, всі 24 регіональні офіси Програми в кожній з областей залишалися на зв’язку з громадами та продовжували їх консультувати з актуальних питань.

У відповідь на нагальні потреби громад, спричинені війною, U-LEAD вже наприкінці березня було розпочато зовсім нову діяльність з надання «твердої допомоги» територіальним громадам,які постраждали від війни.

Потреби громад було згруповано у пакети підтримки трьох типів – «Відновлення», «Прихисток» та «Світло», які включали електроінструменти, міні-екскаватори, генератори, освітлювальні прилади, намети та товари першої необхідності для облаштування прихистків для внутрішньо переміщених осіб. Загалом в Україні таку допомогу отримали 333 громади, з них 22 - у Сумській області.

 

Спецкор: Ви працюєте з громадами, як змінилася комунікація? 

 

М.Лобова: З початком війни, ми працюємо з громадами у режимі онлайн. Натомість, U-LEAD значно розширила перелік можливих каналівзв’язку та стала більш доступною для наших партнерів –органів місцевого самоврядування.

Наприклад, створено спеціальну фейсбук-сторінку та телеграм-канал «U-LEAD консультує», де можна оперативно отримати відповіді на актуальні питання, які виникають у громад під час воєнного стану.

Наші радники постійно на телефонному зв’язку й звісно, ми продовжуємо проведення онлайн-заходів та консультативну підтримку територіальних громад з різних питань їхньої життєдіяльності.

 

Спецкор: Які найбільші проблеми в громад є зараз? 

 

М.Лобова: Найбільш поширеними є питання кадрового, організаційного та бюджетно-фінансового спрямування.

Звісно, серед основних проблем - збереження економічного потенціалу та вирішення щоденнихсоціально-побутових питань, які виникають у населення.

З самого початку збройної агресії рф актуальні питання підтримки та інтеграції ВПО. Залишаються у топі й теми секторального спрямування – функціонування закладів освіти, охорони здоров’я та соціального захисту.

Обстеження та відновлення пошкоджених інфраструктурних об’єктів та житла - теж на часі. Поряд з тим, ми передбачаємо виникнення й нових викликів - у сфері продовольчої та енергетичної безпеки.

 

Спецкор: Що конкретно ви робите для громад? Консультації, супровід, навчання, матеріальна підтримка?

 

М.Лобова: Якщо ми говоримо про навчальну складову, то Програма «U-LEAD з Європою» організовує та проводить для територіальних громад інформаційні сесії, консультації, форуми тощо та залучає до цього процесу провідних експертів та фахівців. Скажімо, нещодавно говорили про написання проєктів для отримання міжнародних грантів в умовах війни.

Як я вже казала, спектр тем є доволі широким, але зв’язок з громадами постійно тримаємота намагаємося максимально оперативно допомогти їм у вирішенні їхніх проблем.

Найближчим часом стартуватимуть наші нові ініціативи щодо експертного супроводу громад у написанні проєктних заявок на конкурси донорської підтримки, а також щодо допомоги у розробці інвестиційних паспортів, програм інтеграції внутрішньо переміщених осіб та інших бюджетних програм спрямованих на відновлення та розвиток громад. А про невідкладну матеріальну допомогу (передачу громадам обладнання та інших необхідних товарів) вже говорили.

Тому, як бачите, ми є гнучкими у цьому сенсі та намагаємось бути максимально корисними для наших партнерів.

 

Спецкор: Яка тенденція: війна збільшила чи зменшила допомогу урядів країн ЄС на Сумщині?

 

М.Лобова: Загалом зараз зросла кількість пропозицій донорської підтримки, які орієнтовані саме на вирішення нагальних питань в умовах воєнного стану.

Найчастіше – це швидкі конкурси, які мають доволі прості вимоги, тому громади у партнерстві з громадськими організаціями цілком можуть спробувати свої сили у підготовці таких заявок. А враховуючи складності з наповненням бюджетів, таке додаткове джерело фінансування, звісно не буде зайвим.

До речі, наприкінці минулого року та напочатку 2022 року, ми активно працювали з територіальними громадами, впроваджуючи комплексний курс «Кроки для спеціалістів з управління проєктами», під час якого представники органів місцевого самоврядування вчилися готувати та реалізовувати проєкти місцевого розвитку.

Сподіваюсь, що зараз у такій складній ситуації отримані навики їм стануть у нагоді.

 

Спецкор: Чи допомогли реформи, які в тому числі й завдяки Програмі проводилися, протистояти російській навалі?

 

М.Лобова: Переконана, що так. Безумовно, ЗСУ та народ України проявили й продовжують проявляти величезний героїзм, що є основою у нашій боротьбі з агресором.

Але фактор сильного місцевого самоврядування неможна недооцінювати. Я б навіть сказала, що ця реформа пройшла та витримала перевірку війною.Тут мова йпро згуртованість, йпро прагнення людей жити вільно у своїх громадах,й про усвідомлення європейських стандартів життя та цінностей.

У багатьох випадках саме сільські, селищні, міські голови та старости, проявляючи чітку проукраїнську позицію, були основною підтримкою для мешканців та допомагали вирішували їхні нагальні питання у найскладніші часи.

А отримані завдяки децентралізації повноваження, допомогли їм оперативно вирішувати ці проблеми та координувати надання необхідних послуг населенню.

 

Спецкор: Багато хто вважає, що воєнний стан обмежує місцеве самоврядування. Чи є небезпека втратити здобутки децентралізації? 

 

М.Лобова: Звісно, що воєнний стан – це особливий правовий режим управління державою, якому властива більша імперативність та координація з центру, насамперед, у безпеково-оборонних питаннях.

Проте, в інших напрямках, як то фінансово-господарський чи секторальний блок (освіта, охорона здоров’я, соціальний захист), цілком можливо та навіть необхідно зберігати децентралізований підхід та партнерський баланс у ланцюжку «державне управління – місцеве самоврядування». Важливо зберегти здобутки реформи.

До речі, наразі у Сумській області не утворено жодної військової адміністрації населених пунктів і всі органи місцевого самоврядування на базовому рівні зберігають свою дієвість по основних повноваженнях.

img 20200312 113114

 

Спецкор: Як Програма планує працювати далі в Україні?

 

М.Лобова: Програма «U-LEAD з Європою» має основний стратегічний план та мету – бути корисною для територіальних громад на складному шляху до перемоги України. Тому, всі оперативні плани також будуть зорієнтовані саме на це.

По темі

Усі права захищені, використання матеріалів, тільки з гіперпосиланням на СпецКор-Media © | 2017-2020