Поставити Суми на колеса допоможе Європа
Тисячі скарг на якість громадських перевезення, періодичні страйки приватних маршрутників, нестача комунального громадського транспорту та застаріла транспортна схема міста… Питання, яке уже десятки років є чи не найболючішим для Сум.
І от у 2021-му воно нарешті зрушило з мертвої точки. До Сум прибули одразу 9-ть нових тролейбусів. Це, до слова, найбільша кількість одночасного оновлення комунального громадського автопарку за всі роки. Та й це ще не все - впродовж року мають надійти ще 10-ть.
Звідки на це місто знайшло такі колосальні кошти?
Та чи вирішить це врешті питання нормального функціонування громадського транспорту в Сумах?
«Їде маршрутка…»
Це Суми. Місто упізнаване своїми жовтими маршрутками. Вони частенько потрапляють у стрічки місцевих та всеукраїнських новин. І найчастіше, не з кращого боку.
Але потрібно віддати їм належне. Вони не дають нашому місту буквально стати у колапсі. Адже саме приватники складають майже 80% від загальної кількості громадського транспорту.
Саме це, на думку головного редактора сайту «Avianews» Олександра Мироненка, дає приватним перевізникам можливість диктувати умови та грати за їхніми правилами на ринку перевезень. Авіа експерт уже більше 10-ти років досліджує проблему громадського транспорту в Сумах, адже тут мешкає.
Проблема із приватними перевізниками в тому, зокрема, що вони попри всі вимоги, які до них прописує міська рада на чергових транспортних конкурсах, примудряються їх системно не виконувати. От, наприклад, деякі маршрути сходять із ліній після 19-ї години. Хоча б мали, згідно договору, їздити до 22:00.
Також громадські активісти неодноразово фіксували меншу кількість транспорту на маршруті. І що не мало важливо – якість цих машин. Вважаю, що ненормальною є ситуація, коли сніг чи дощ іде не лише надворі, а й в салоні такого транспорту. Чи сотні випадків, коли колеса відпадали на ходу. А це все безпека пасажирів
Олександр Мироненко
Переконаний, ситуацію можна вирішити за аналогією до інших міст України, (наприклад, Вінниці) запустивши більше комунального транспорту.
«Наступна зупинка – депо»
Автопарк комунального підприємства «Електроавтотранс» налічує менше 70-ти тролейбусів, розповів директор Олександр Перчаков. На маршрутах же одночасно перебуває трохи більше половини.
Для нормального транспортного сполучення густонаселених районів нашого міста необхідно мінімум 100 тролейбусів. І тоді у нас залишиться необхідність «зв’язати» приватний сектор із середмістям та іншими частинами міста. Для цього у нас зараз є 30 автобусів. Якби було ще плюс 20-ть автобусів, тоді б транспортна проблема в нашому місті була вирішена на 95%
директор КП «Електроавтотранс» Олександр Перчаков
Нові «рогаті» для Сум
Початок березня цього року. До Сум завозять перші дев’ять тролейбусів з 19-ти обіцяних міським головою. Такого масштабного оновлення місто ще не знало. Придбати таку кількість за рахунок міського бюджету – щось із нереального.
Але зробити це вдалося завдяки кредитним коштам від Європейського інвестиційного банку (ЄІБ).
Суми взяли участь у проекті «Міський громадський транспорт України», що є рамковим кредитом від ЄІБ. В межах проекту місто отримало 4 млн євро кредиту на оновлення тролейбусного парку.
"Міський громадський транспорт України» – це рамковий кредит на 200 млн. євро для фінансування громадського транспорту в 11-ти містах України. Кошти виділені на оновлення муніципального транспорту, автобусів, тролейбусів та трамваїв, а також відновлення наявної інфраструктури громадського транспорту.
Завдяки нашому спільному з Європейським інвестиційним банком проекту зараз оновлюються парки громадського транспорту щонайменше у 10 українських містах. Серед них Київ, Харків, Львів, Одеса, Тернопіль і Миколаїв.
Ми поступово рухаємося до фінальної частини підготовки та впровадження другої фази проекту «Міський громадський транспорт України ІІ», який на цей раз передбачає закупівлю виключно електричного громадського транспорту. Це дозволить вже в найближчому майбутньому покращити екологічну ситуацію в наших містах і наблизити Україну до європейських стандартів.
Вдячний нашим постійним партнерам з ЄІБ за підтримку та плідну співпрацю. Продовжуємо працювати
відмітив Міністр інфраструктури Владислав Криклій у себе на сторінці в Фейсбук
За результатами тендеру, переможцем на постачання нових 12-ти метрових низькопідлогових тролейбусів, стало ДП «АСЗ № 1» АТ «АК «Богдан Моторс».
Комфортні м’які сидіння, кондиціонери в салоні та для водія, USB порти для зарядки мобільних пристроїв, точки доступу WIFI… Нові тролейбуси по-сучасному обладнані. Одна із головних їх переваг – вони низькополі. Це забезпечить легкий доступ людям похилого віку, людям з інвалідністю та пасажирам з дитячими візочками.
Вартість електротранспорту, включаючи запасні частини та витратні матеріали, обладнання та інструменти для технічного обслуговування та ремонту, становить 4 млн євро.
За умовами договору, в цю суму входить, також, навчання з експлуатації, технічного обслуговування і ремонту тролейбусів для працівників КП «Електроавторанс», які в подальшому будуть обслуговувати транспорт.
Строк кредиту – до 22 років, відсоткова ставка за користування кредитними коштами, у відповідності до умов Фінансової угоди, визначається на дату вибірки траншів та дорівнює фіксованій ставці або шестимісячній Європейській міжбанківській ставці пропозиції (EURIBOR) + спред (до 2,5%). Сплата відсотків – щопіврічно. Погашення позики здійснюватиметься рівними платежами щопівроку.
Перші 9-ть із 19-ти нових тролейбусів уже працюють на міських маршрутах. Однією з їх особливістю є те, що можуть до 15-ти кілометрів рухатися на акумуляторах. Це дозволить створити нові транспортні маршрути та сполучити віддалені точки міста, де немає прокладеної тралеї, розповів директор КП Олександр Перчаков. Також у планах міста запустити тролейбуси на автономному ходу до найближчих приміських населених пунктів.